Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Tezhip Sanatı 1 GTS 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencileri Türk Tezhip Sanatı ile ilgili her konuda teorik olarak bilgilendirme amacıyla bu dersi almaları öngörülmüştür.
Dersin İçeriği Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı´nın ilk dönemlerinde kullanılmış olan Tezhip Sanatının gelişiminin ve üsluplarının anlatılması; aynı zamanda bu dönemlerle ilgili araştırma ödevleri verilmesiyle çeşitli bilgilerin verilmesi pekiştirilmesi sağlanacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Kitap Sanatlarımızı bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Erken dönem Tezhip Sanatı üsluplarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Erken dönem Tezhip Sanatı üsluplarını yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Selçuklu Tezhip sanatını bilir. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Selçuklu Tezhip sanatını yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
6 Erken dönem tezhip Sanatından Selçuklu tezhip sanatına geçiş sürecini bilir; motifler, tasarımlar ve dönemlerle ilgili yorum yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eski Kitapçılık Sanatlarımız : Cilt, Hat
2 Eski Kitapçılık Sanatlarımız : Tezhip,Minyatür
3 Eski Kitapçılık Sanatlarımız : Ebru, Kaatı.
4 Eski Türklerde Kağıt Yapımı, Kitap Türleri ve Matbaa Faaliyetleri (Ouiz I)
5 Yazma Eserlerde Tezhip Sanatının Uygulandığı Alanlar
6 Orta Asyada Türk Süsleme Sanatlarının Ortaya Çıkışı (Kısa Sınav I)
7 Süsleme Sanatlarında Kullanılan Motifler ve Hayvan Üslubu
8 Ara Sınav. İslamiyet Öncesi Türk Devletlerinde Nakışhane Geleneği
9 Uygurların Türk Süsleme Sanatlarındaki Rolü ve Türk Sanatının Mezopotamya Bölgesinde Yayılışı
10 Akkoyunlular ve Timurlular Dönemi(Hüseyin Baykara Devri) Türk Tezhip Sanatı
11 Safevi Türklerinde Tezhip Sanatı (Kısa Sınav II)
12 Selçuklular Dönemi Türk Tezhip Sanatı
13 Anadolu Selçukluları Dönemi Türk Tezhip Sanatı
14 Araştırma Ödevleri Kontrol
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları METİN AND, Osmanlı Tasvir Sanatları Cilt I. İş Bankası Kültür Yayınları İstanbul, 2002, ISBN 975-458-328-5.
OKTAY ASLANAPA, Türk Halı Sanatının Bin Yılı, Eren Yayıncılık ve Ltd., İstanbul 1987. 87-34-Y-0070-0001.
DOĞAN KUBAN, Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, Yapı Kredi Yayınları 567, İstanbul, Ekim 2002, ISBN 975-08-0309-4.
DOĞAN KUBAN, Divriği Mucizesi, Yapı Kredi Yayınları, ISBN 975-08-756-X
CAHİDE KESKİNER, Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler -HATAYİ- T.C. Kültür Bakanlığı Sanat Eserleri, Ankara 2002, ISBN 975-17-2362-0
MİNE ESİNER ÖZEN, Tezhip, Gözen Yayınevi, İstanbul 2003.
YILDIZ DEMİRİZ, Osmanlı Kitap Sanatlarında Naturalist Çiçekler, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, İstanbul 1986.
GÜNER İNAL, Türk Minyatür Sanatı (Başlangıcından Osmanlılara Kadar) Atatürk Kültür Merkezi yayını, Ankara 1995, ISBN 975-16-0515-6.
FUAT BAŞAR, - YAVUZ TİRYAKİ, Türk Ebru Sanatı, Gözen Yayınları, İstanbul, 2000, ISBN 975-97141-0-8.
İNCİ A. BİROL, ÇİÇEK DERMAN, Türk Tezyini Sanatlarında MOTİFLER, Kubbealtı Akademisi Kültür ve San´at Vakfı İstanbul, 1991, ISBN 975-7663-07-7.
HÜSEYİN GÜNDÜZ, FARUK TAŞKALE, Rakseden Harfler (Türk Hat Sanatı´ndan Seçme Eserler) Antik AŞ: Kültür Yayınları, İstanbul,2000, ISBN 975-7843-05-9.
Atıl, Esin, Levni ve Surname bir Osmanlı Şenliğinin Öyküsü, Koçbank Kültür Yayınları, İstanbul 1999, ISBN 975-6845-07-4
İnal, Güner, Prof.Dr., Türk Minyatür Sanatı, (Başlangıcından Osmanlılara Kadar), Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara 1995, ISBN 975-16-0515-6
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. X
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. X
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. X
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6