Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Çini Sanatında Bezeme Teknikleri II ECO 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin Türk Çini Sanatında kullanılan farklı üslupları öğrenerek uzmanlaşmalarının sağlanması amacıyla be dersi almaları öngörülmüştür.

Dersin İçeriği

Türk Çini sanatında kullanılan farklı dönem ve üslupların uygulanması ve değişik araştırma konuları verilerek Çini Sanatı konusunda uzmanlaşmalarını sağlamaya yönelik çalışmalar yaptırılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Çini sanatında kullanılan dönemsel üslupları sınıflandıdır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Türk Çini sanatında kullanılan farklı üsluplarda kompozisyonlar yorumlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Türk Çini sanatında kullanılan farklı dönemlerde uygulanmış üslupları karşılaştırır, yorumlar, tasarlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Türk Çini sanatında kullanılan farklı dönemlerde uygulanmış teknikleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Türk Çini sanatında kullanılan farklı teknikleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Çinili eserlerde restorasyon ve konservasyon tekniklerini değerlendirir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müze ve Yayımlanmış Kaynaklardan Anadolu Beylikleri Dönemine Ait Mimari ve Evani Grubu çinili eserlerin tespiti. Bu objeler üzerinde görülen desen ve kompozisyon özellikleri( Ödev: Derse Devam Eden Öğrenciler İstanbuldaki 16.yüzyıl Camilerini tespit et
2 14 ve 15.Yüzyıl Osmanlı Çini Sanatında Kullanılan motifler, örnek renklendirme çalışmaları : Karo ve maket karton üzerine.
3 16.Yüzyıl Osmanlı Mimari eserlerinde Çinili Alanların Tespiti. ( Son Cemaat Yeri, İç ve Dış mekan duvarları, Kubbe Kuşağı, Mihrap Bölgesi, Pandandifler, Kadınlar Mahfili, Hünkar Mahfili).
4 3.Hafta çalışmalarına devam.
5 Üçüncü hafta verilen konularla ilgili olarak toplanan çizim örneklerinin kontrolü.
6 Üçüncü hafta verilen konularla ilgili olarak toplanan çizim örneklerinin kontrolü.
7 16.Yüzyıl Evani grubu çinilerde görülen motif, desen ve kompozisyon özelliklerinin tespiti.
8 Ara Sınav.
9 Evani grubu çinilerde tespit çalışmalarına devam.
10 25, 30, 40 cm.çapındaki bisküi tabaklar üzerine sıraltı tekniğinde ½, ¼, serbest desen tasarım çalışmaları.
11 Tabak Uygulamalarına devam.
12 60x80 cm.lik alan içine 20.lik karolardan oluşan, küçük boyutlu , şemseli mihrap bölgesi çini pano tasarım çalışması.
13 16.yüzyıl İznik ve Kütahya Çiniciliği ile günümüz İznik ve Kütahya Çiniciliğinin karşılaştırılması: Konular 2şerli grup halinde hazırlanacak ve öğrenciler tarafından seminer şeklinde sunulacaktır.
14 16.yüzyıl İznik ve Kütahya Çiniciliği ile günümüz İznik ve Kütahya Çiniciliğinin karşılaştırılması: Konular 2şerli grup halinde hazırlanacak ve öğrenciler tarafından seminer şeklinde sunulacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ARIK,O.-ARIK,R., Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri,Kale Gurubu Yayınları, İstanbul 2007.
TAŞKALE, Faruk, “Kerim Silivrili’nin Ardından”, İBB Yay., İstanbul, 2008, S:5, sh. 86-93.
ALTUN,A.-DEMİRSAR ARLI,B.,Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Osmanlı Dönemi,Kale Gurubu Yayınları, İstanbul 2008.
BİROl,İ.A., Türk Tezyini Sanatlarında Desen Tasarımı,Kubbealtı Kültür ve Sanat Vakfı Yayını,İstanbul 2008.
Hat ve Tezhip Sanatı; Editör:Ali Rıza ÖZCAN, T.C.Kültür Bakanlığı Yayını,Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. X
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. X
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. X
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
2. Performans Görevi (Uygulama) 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 2 8 16
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6