Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğrenme Güçlüğü İçin Öğrenme Stratejileri OEO 011 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Feyza Keskin 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersi tamamlayan öğrenciler öğrenme güçlüğü olan çocuklar ve bu çocukların eğitimiyle ilgili temel öğrenme stratejilerini öğrenerek, bu öğrenme stratejilerini tartışabileceklerdir.

Dersin İçeriği

Öğrenme güçlüklerinin tanımı ve tarihçesi; öğrenme güçlüğü çeşitleri; öğrenme güçlüğü olan bireylerin biliş, dil, kişilik ve sosyal özellikleri; okuma güçlükleri: temel özellikler ve değerlendirilmesi, kelime tanıma ve anlama becerilerinin geliştirilmesi, okuduğunu anlama becerilerinin gelliştirilmesi, akıcı okuma becerilerinin geliştirilmesi; yazma güçlükleri: temel özellikler ve değerlendirilmesi, yazma becerilerinin geliştirilmesi; matematik öğrenme güçlükleri: temel özellikler ve değerlendirilmesi, matematik öğrenme becerilerinin geliştirilmesi; öğrenme güçlüğünde erken tanı ve müdahale; öğrenmme güçlüğü olan genç ve yetişkinler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenme güçlükleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin biliş, dil, kişilik ve sosyal özellikleri hakkında bilgi verir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
3 Okuma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Yazma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Matematik öğrenme güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi konusunda bilgi verir. Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Okul öncesi dönemde öğrenme güçlüğü risk grubunda olan çocuklara yönelik erken tanı ve erken müdahale uygulamaları konusunda bilgi verir. Gözlem, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Öğrenme güçlüğü olan genç ve yetişkinlerde izlenmesi gereken stratejiler konusunda bilgi verir. Gözlem, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrenme Güçlüğü Tarihçesi Ders notu
2 Öğrenme Güçlüklerini Tanılama Ders notları
3 Öğrenme Güçlükleri ve Aile Ders Notları
4 Yetişkinlik ve Öğrenme Güçlüğü Ders notları
5 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Ders Notları
6 Okuma Güçlükleri Ders Notları
7 Okuma Güçlüğü olan Bireylerin Eğitimleri Ders Notları
8 Yazma Güçlükleri Ders Notları
9 Ara sınav
10 Yazma Güçlüğü olan Bireylerin Eğitimleri Ders Notları
11 Matematik Öğrenme Güçlüğü Ders Notları
12 Matematik Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Eğitimleri Ders Notları
13 Öğrenme Güçlüğünde Teknoloji Kullanımı Ders Notları
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

- Ders notları

- Bender, Willian N. (2014). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri. Hakan Sarı (Çev.). Ankara: Nobel.

- Melekoğlu, M. A. ve Çakıroğlu, O. [Editörler] (2015). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar. Ankara: Vize

- Melekoğlu, M. A. (2015). Özel gereksinimli öğrencilerin ve geçerli eğitim dilini öğrenen (GEDÖ) öğrencilerin değerlendirilmesi (Bölüm çevirisi). A. Arı (Çeviri Editörü). Sınıf içi değerlendirme: Etkili ölçütlere dayalı etkili bir öğretim için ilke ve uygulamalar (Classroom assessment principles and practice for effective standards-based instruction by J. H. McMillan). Konya: Eğitim Yayınevi.

- Melekoglu, M. A. (2010). Öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğu, duygu/davranış bozukluğu. İ. H. Diken (Editör). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: Pegem Akademi.

- Memduhoğlu, H. B. ve Melekoğlu, M. A. (2013). Özel grupları yönetme (Bölüm çevirisi). A. Aypay (Çeviri Editörü). İlkokul öğretmenleri için sınıf yönetimi (Classroom management for elementary teachers by C. M. Evertson & E. T. Emmer). Ankara: Nobel.

- Yıldırım Doğru, S. (Ed.) (2012). Öğrenme Güçlükleri. Ankara: Eğiten Kitap.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Ödev 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3