Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Haberleşme Sistemleri II ELE 302 6 3 + 2 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CÜNEYT BAYILMIŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Akif AKGÜL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin Amacı : Sayısal haberleşme sistemlerinin mantığı, gerekliliği, elemanları, devreleri ve yöntemlerine ilişkin yeterlilikler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Sayısal haberleşmenin temelleri, kullanılan modülasyon teknikleri ve yöntemler, elemanlar/devreler ve analizlerini gerçekleştirmeyi kavratmak
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sayısal haberleşme sistemlerinin temellerini anlamak için sayısal haberleşme mantığını inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Sayısal iletişim için analog sinyali sayısal sinyale çevirir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
3 Sayısal haberleşme için gerekli darbe modulasyonu kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun,
4 Sayısal modulasyon tekniklerinden genlik, frekans ve faz kaydırmalı anahtarlama tekniklerini kullanır. Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Anlatım,
5 Kızılötesi iletişim için mikrodalga verici-alıcı blok diyagramları ve devrelerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
6 Uydu haberleşmesi için gerekli blok diyagram ve devreleri analiz eder. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
7 Fiberoptik iletişimde kullanılan blok diyagramları, devrelerini analiz eder. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sayısal haberleşmede temel kavramlar ve prensipler
2 Frekans kaydırmalı anahtarlama (FSK), verici ve alıcı devreleri
3 Faz kaydırmalı anahtarlama(PSK); ikili faz kaydırmalı anahtarlama (BPSK), diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi; dört faz kaydırmalı anahtarlama (QPSK), diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, an
4 Sekiz faz kaydırmalı anahtarlama (8PSK), diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi; onaltı faz kaydırmalı anahtarlama (16PSK), diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi
5 Dik açı genlik modülasyonu (QAM); 8QAM, diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi; 16QAM, diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi
6 Bant genişliği verimliliği, taşıyıcıyı tekrar elde etme, saat darbelerini tekrar elde etme, hata olasılığı ve bit hata oranı, diferansiyel faz kaydırmalı anahtarlama
7 Darbe modülasyonu ve türleri, örnekleme, örnekle ve tut devreleri, darbe kod modülasyonu (PCM), PCM kodları; delta modülasyonu PCM, verici ve alıcı devreleri; diferansiyel darbe kodlamalı modülasyon (DPCM), verici ve alıcı devreleri
8 Darbe modülasyonu ve türleri, örnekleme, örnekle ve tut devreleri, darbe kod modülasyonu (PCM), PCM kodları; delta modülasyonu PCM, verici ve alıcı devreleri; diferansiyel darbe kodlamalı modülasyon (DPCM), verici ve alıcı devreleri
9 Sayısal çoğullama
10 Mikrodalga iletişim, verici ve alıcı devreleri, tekrarlayıcılar, çeşitlilik
11 Mikrodalga iletişim sistemlerinde koruma anahtarlaması, sistem parametreleri ve analizi
12 Uydu iletişimin temelleri, hat modelleri, parametreleri
13 Fiberoptik iletişimin temelleri, temel prensipler, kavramlar
14 Fiberoptik iletişim alıcı ve verici devreleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] W. Tomasi, Elektronik İletişim Teknikleri, MEB, İstanbul, 2002
[2] H.B. Killen, Modern Elektronik İletişim Teknikleri, MEB, İstanbul
[3] J. Ronayne, Sayısal Haberleşmeye Giriş, MEB, İstanbul, 1997
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. X
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. X
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5