Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektronik Devreler II ELE 204 4 3 + 2 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör.Sezgin KAÇAR, Arş.Gör.Akif AKGÜL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin genel amacı, öğrenenlere; BJT´li yükselteçlerin alçak ve yüksek frekans karakteristikleri, BJT´li güç yükselteçleri, BJT´li yüksek frekans yükselteçleri, yükselteçlerde gürültü ve ısınma problemleri ile soğutucu hesapları, JFET ve MOSFET yapısı ve karakteristiği, JFET ve MOSFET öngerilimleme, küçük işaret analizi, tek ve çok katlı hibrit yükselteçler, CMOS prensipleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği 1. Ortak emiter, beyz ve kollektörlü yükselteçler, BJT yüksek frekans modeli (Pi Modeli), Bode kazanç ve faz eğrileri
2. A, B, AB, C ve D sınıfı yükselteçler, güç transistörlerinde ısınma ve soğutucu hesapları, gürültü, kazanç, verim ve güç hesapları.
3. JFET ve MOSFET yapısı, çalışma prensibi, zenginleştirilmiş tip (Enhancement), fakirleştirilmiş (deplation) tip, MOSFET, CMOS yapısı, JFET ve MOSFET´lerin akım, gerilim karakteristikleri.
4. FET´lerin öngerilimleme çeşitleri, öngerilimleme devrelerinin kararlılığı, öngerilimleme devrelerinin karşılaştırılması, küçük sinyal modeli ve analizi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 BJT´li yükselteçlerin alçak ve yüksek frekans analizini yapar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Anlatım,
2 BJT´li güç yükselteçlerinin analiz ve hesaplarını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
3 Yarıiletkenlerde soğutucu hesaplarını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
4 Fark yükselteçlerinin analizini yapar. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Akım kaynaklarını tasarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
6 JFET ve MOSFET giriş/çıkış karakteristiklerini çıkarır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
7 JFET, MOSFET, CMOS ve Hibrit uygulama devrelerinin DC ve AC analizini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortak emiter, beyz ve kollektörlü yükselteçler
2 BJT yüksek frekans modeli (Pi Modeli), Bode kazanç ve faz eğrileri
3 BJT´li yükselteçlerin frekans analizi [1] 10 nolu deney föyü
4 A, B, AB, C ve D sınıfı güç yükselteçleri [1] 11 nolu deney föyü
5 Güç transistörlerinde ısınma ve soğutucu hesapları, gürültü, kazanç, verim ve güç hesapları
6 JFET ve MOSFET yapısı, çalışma prensibi, zenginleştirilmiş tip (Enhancement), fakirleştirilmiş (deplation) tip, MOSFET
7 CMOS yapısı, JFET ve MOSFET´lerin akım, gerilim karakteristikleri [1] 12 nolu deney föyü
8 FET´lerin öngerilimleme çeşitleri [1] 13 nolu deney föyü
9 FET´lerin öngerilimleme çeşitleri [1] 14 nolu deney föyü
10 Öngerilimleme devrelerinin kararlılığı [1] 15 nolu deney föyü
11 Öngerilimleme devrelerinin karşılaştırılması
12 FETli yükselteçlerin küçük sinyal analizi
13
14
Kaynaklar
Ders Notu [1] BOZ, Ali Fuat, Elektronik Devreler Lab, Deney Föyü
Ders Kaynakları [2] L. Nashelsky and R. Boylestad, Electronics Devices and Circuit Theory, Prentice-Hall,1999.
[3] Hazen, M, Exploring Electronic Devices, Saunders College Publ.
[4] Sedra and Smith, Microelectronic Circuits, Oxford University Pres., 1998
[5] Türköz, Mehmet Sait, Elektronik Devreleri-1 ve 2, Birsen Yayınevi, 1999
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak.
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 13
2. Performans Görevi (Laboratuvar) 13
3. Performans Görevi (Laboratuvar) 14
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 3 4 12
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5