Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim Felsefesi | SBK 429 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ontolojik ve epistemolojik kabulleri ile temel bilimsel paradigmalar ve yaklaşımlar ile bilimsel bilgiye yönelik temel eleştiriler ve araştırma yöntem ve teknikleri ile birlikte bilimsel bilgi’nin kendine has özellikleri ile incelenmesi/özetlenmesi ve öğretilmesi amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Ontolojik açıdan bilginin zorunluluğu, bilginin amacı, bilginin tarihi, insani bilginin kaynakları, bilgi türleri, bilginin özellikleri ve bilgide doğruluk sorunu, batılı bilginin gelişim tarihi, bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimi, bilimsel bilginin kriteri, konusu, alanı, amacı ve özellikleri, temel bilimsel paradigmalar, temel yaklaşımlar, bilimsel yöntem ve araştırma teknikleri ile bilimsel bilgiye yönelik temel eleştiriler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilginin tanımı, amacı, tarihi, kaynakları ve özelliklerini ifade eder | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
2 | Bilgi türleri ile birlikte bilginin doğruluk sorununu karşılıklı nedensellik ilişkisi içinde analiz eder. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
3 | Batılı bilginin gelişim tarihini bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimini sosyo-kültürel sebepleri ile birlikte değerlendirir. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
4 | Bilimsel bilginin temel özelliklerini, yöntem ve tekniklerini diğer bilgi türleri ile karşılaştırarak analiz eder. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
5 | Temel bilimsel paradigmaları ve temel yaklaşımları yöntem ve teknikleri birlikte değerlendirir. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
6 | Bu alanda güncel gelişmeleri takip edebilme becerisi kazanmak | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ontolojik açıdan bilginin zorunluluğu, bilginin amacı vebilginin tarihi | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
2 | İnsani bilginin kaynakları | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
3 | Bilgi türleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
4 | Bilgide doğruluk sorunu | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
5 | Batılı bilginin ontolojik temelleri ve temel bilgi kuramları | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
6 | Batılı bilginin gelişim tarihi: Bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimi | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
7 | Bilimsel bilginin kriteri, tanımı, konusu, amacı ve özellikleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
8 | Sosyal bilimlerde temel yaklaşımlar: Pozitivist bilim anlayışı, temel kabulleri, yöntemi ve teknikleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
9 | Ara Sınav | |
10 | Pozitivist bilim anlayışına bağlı yaklaşımlar | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
11 | Pozitivizme yönelik eleştiriler | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
12 | Yorumcu bilim anlayışı, temel kabulleri, yöntem ve teknikleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
13 | Yorumcu bilim anlayışına bağlı temel yaklaşımlar ve yorumcu bilim anlayışına yönelik eleştiriler | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
14 | Bütüncü bilim anlayışı, temel kabuller, yöntem ve araştırma teknikleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi ilgili ünite |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ömer Demir, Bilim Felsefesi, Vadi Yayınları, 4. baskı, Ankara, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | ||||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilir. | ||||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | ||||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | ||||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | ||||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilir. | ||||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |