Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yönetim ve Denetim SBK 437 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HALE BİRİCİKOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. HALE BİRİCİKOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Muttaki Ünlü

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Yönetimin bir süreci olarak denetimin işlevsel kılınması araç ve süreçlerini incelemek.

Dersin İçeriği

Bu derste denetim araçları ve Türk kamu yönetiminin denetlenmesinde kullanılan araç ve yöntemler ele alınacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Denetimin işleyişini bilir ve önemini ödevlerle ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
2 Yönetim fonksiyonları içinde denetimi eleştirel bir bakışla değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
3 Kamu yönetiminde kullanılan denetim türleri ve yöntemlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
4 Denetim sisteminin içinde bulunduğu sorunları tanır, yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
5 Denetim uygulamalarındaki değişimin gerekliliğini ve yeni denetim sistemi hakkında öneriler geliştirebilir ve analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
6 5018 sayılı Kanunla gelen yeni denetim sistemini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Denetim kavramı, içeriği ve yönetim içindeki önemi Erol Eren, Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayınları, İstanbul, 1998, s. 232-248
2 Denetim türleri, denetimin işleyişi Nuri Tortop, Burhan Aykaç, Eyüp G. İsbir, Yönetim Bilimi, Yargı Yayınevi, Ankara, 1999s. 157-190,Bilal Eryılmaz, Kamu Yönetimi, 7. Baskı, Erkam Matbaası, İstanbul, 2007, s. 307-332
3 Siyasal denetim Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Yayınları, 6. Baskı, İstanbul, 2000,Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları 4. Baskı, Ankara, 1995, s. 271-276
4 İdari denetim, hiyerarşik ve vesayet denetimi Bilal Eryılmaz, Kamu Yönetimi, 7. Baskı, Erkam Matbaası, İstanbul, 2007, s. 316-317
5 Yargı denetimi Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Yayınları, 4. Baskı, 2004, s. 335-337
6 Ombudsman denetimi Bilal Eryılmaz, Kamu Yönetimi, 7. Baskı, Erkam Matbaası, İstanbul, 2007, s. 317-322, Kemal Özden, Ombudsman Yeni Yönetim Anlayışı İçin Bir Model, Tasam Yayınları, 2005.
7 Kamuoyu denetimi ve yolları Musa Eken, Yönetimde Şeffaflık, Sakarya Kitabevi, 2006
8 Bilgi edinme hakkı Musa Eken, Yönetimde Şeffaflık, Sakarya Kitabevi, 2006
9 ARASINAV
10 Hesap verebilirlik Musa Eken, Yönetimde Şeffaflık, Sakarya Kitabevi, 2006
11 Performans Denetimi- I Hamza Ateş ve Dilek Çetin, ?Kamuda Performans Yönetimi ve Performansa Dayalı Bütçe?, Çağdaş Kamu Yönetimi II, Nobel Yayın Dağıtım, 2004, Ankara, s. 255-288
12 Performans denetimi- II Hamza Ateş ve Dilek Çetin, ?Kamuda Performans Yönetimi ve Performansa Dayalı Bütçe?, Çağdaş Kamu Yönetimi II, Nobel Yayın Dağıtım, 2004, Ankara, s. 255-288
13 Denetim anlayışındaki dönüşüm Hamza Al, ?Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Türk Kamu Yönetiminde Yeni Denetim Yaklaşımları? Kamu Yönetimi Yazıları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2007, s. 1-23
14 Karşılıklı etkilenme ve reform çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu

Sabis üzerinden paylaşılan ders notları

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilir. X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir.
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. X
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilir.
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5