Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hidrolik ve Pnömatik Sistemler MEP 206 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Temel matematik ve Fizik derslerini almış olması tavsiye
edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MEHMET ONUR YAĞIR
Dersi Verenler Öğr.Gör. MEHMET ONUR YAĞIR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Akışkanlar mekaniği ile ilgili temel kavramları tanıma. Hidrostatik ve hidrodinamik ilkelerini kavrayabilme. Hidrolik ve pnömatik kontrol sistemlerinin çalışma ilkelerini kavrayabilme ve bu kontrol sistem devrelerini düzenleyebilme. Verilen kriterlere uygun olarak bir hidrolik ve pnömatik devrenin tasarımı yapmak.

 

Dersin İçeriği

Hidrolik ve Pnömatikte temel prensipler, Tasarım esasları, Hidrolik ve Pnömatik Kontrol elemanları, Hidrolik ve Pnömatik Sembolleri, Hidrolik ve

Pnömatik devre dizaynı, Elektro hidrolik ve Elektro Pnömatik devre dizaynı ve endüstriyel uygulamalardan örnekler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hidrolik ve Pnömatik sistemlere giriş Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Hidrolik ve Pnömatik sistemlerin tanıtılması, Hidrolik ve pnömatik sistemlerin kuvvet, basınç debi, strok hesaplamaları. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Hidrolik ve Pnömatik devre elemanlarının tanıtılması ve görevleri hakkında bilgilendirme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Hidrolik ve Pnömatik devre sembolleri ve devre dizaynı ve uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Hidrolik ve Pnömatik devre dizaynı ve endüstriyel uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Hidrolik ve Pnömatik devre dizaynı ve endüstriyel uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Elektro Hidrolik veya Elektro Pnömatik devre tasarımı ve endüstriyel uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hidrolik ve Pnömatik sistemlere giriş
2 Hidrolik ve Pnömatik sistemlerin temel kavramları
3 Hidrolik ve Pnömatik sistemlerin temel prensipleri, hidrolik enerji, pnömatik enerji dönüşümleri
4 Hidrolik ve Pnömatik sistem ( Devre ) elemanları
5 Hidrolik ve Pnömatik Devre Sembolleri Hidrolik depo, pompa, silindir ve motorlar
6 Basınç kontrol val_eri, Yön kontrol val_eri, akış kontrol val_eri Hidrolik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması
7 Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması
8 KISA SINAV UYGULAMASI Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması
9 Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması [1
10 KISA SINAV UYGULAMASI Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması
11 Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması
12 ARA SINAV UYGULAMASI
13 Elektropnömatik ve Elektrohidrolik devre elemanları, Elektropnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması
14 Elektropnömatik ve Elektrohidrolik devre elemanları, Elektropnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması
Kaynaklar
Ders Notu

[1]A.ÇALIŞKAN Hidrolik Pnömatik Sistemler 2008 SAKARYA

[2] KARACAN, İ. (2003). HİDROLİK+PNÖMATİK. KARABÜK: İsmail KARACAN.

[3] TMMOB YAYIN KURULU. (2001). PNÖMATİK DEVRE ELEMANLARI VE UYGULAMA TEKNİKLERİ. İSTANBUL: TMMOB ( MMO / 2001 / 293.

Ders Kaynakları

[1]A.ÇALIŞKAN Hidrolik Pnömatik Sistemler 2008 SAKARYA

[2] KARACAN, İ. (2003). HİDROLİK+PNÖMATİK. KARABÜK: İsmail KARACAN.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak X
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak X
3 Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. X
4 Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak. X
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak X
6 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. X
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak. X
8 Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. X
9 İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. X
10 Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak X
11 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 50
2. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 17 17
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5