Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Tabanlı Veri Toplama ADA 210 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET KÜÇÜKER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET KÜÇÜKER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Analog ve sayısal verinin uzağa iletilmesi için gereken modülasyon sistemlerinin genel yapısını ve kullanılan teknolojileri tanıyabilme. Modülasyon tekniklerini ve modem türlerini açıklayabilme. Belli başlı haberleşme protokollerini tanımlayabilme ve bu protokollere neden gerek duyulduğunu açıklayabilme. Seri ve Paralel portlarla iletişim gerçekleştirebilme, Transduser, Algılayıcı (Sensör) ve aktüatör kavramlarını bilme, Akıllı kartlar, barkod sistemleri ve uygulamalarını kavrayabilme, Bilgisayarlı Veri Toplama ile İlgili Temel Kavramlar, "Bilgisayarlı Veri Toplama ve Kontrol" (SCADA) Programlarının Tanımı, SCADA Yazılımları Arasındaki Benzerlik ve Farklılıklar

Dersin İçeriği

Veri Türleri (Analog Veri - Sayısal Veri),•Sensörler,•Analog Sayısal Veri Dönüşümleri,•Haberleşme Türleri ve Modülasyon,•Veri Haberleşmesi Yöntemleri ve Standartları (RS-232 , RS-422, RS-485),•Endüstriyel Haberleşme Protokolleri,•Barkod Sistemleri Manyetik Şeritli Kartlar, Akıllı Kartlar,•RF,RFID,Biyometrik Sistemler, •Veri Toplama Kartları ve Sistemleri,•Veri Toplama İzleme ve Kontrol Yazılımları,•Veri Toplama Yazılımı Grafiksel Programlama Dili Temelleri,•Sanal Enstrümantasyon Kavramı,•- Bilgisayar Tabanlı Veri Toplama ve İzleme Yazılımı Oluşturulması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modülasyon tekniklerini, modem ve veri iletim ortam ve tekniklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Temel haberleşme protokollerini ve seri / paralel iletişimin nasıl gerçekleştiğini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Analog/Sayısal dönüştürme işleminin nasıl gerçekleştiğini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Algılayıcı, trandüser, aktüatör kavramlarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Seri ve paralel veri toplama işlemlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Barkod sistemleri ve uygulamalarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Endüstriyel veri toplama kartlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
8 SCADA yazılımlarını ve farklarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
9 Güncel bir SCADA programı ile temel işlemleri gerçekleştirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgisayar tabanlı veri toplamaya giriş ve önemı
2 Veri türleri, analog veri, sayısal veri
3 Sensörler
4 Analog Sayısal Veri Dönüşümleri
5 Haberleşme Türleri ve Modülasyon
6 Veri Haberleşmesi Yöntemleri ve Standartları (RS-232 , RS-422, RS-485)
7 Endüstriyel Haberleşme Protokolleri
8 Barkod Sistemleri Manyetik Şeritli Kartlar, Akıllı Kartlar
9 RF,RFID,Biyometrik Sistemler
10 Veri Toplama Kartları ve Sistemleri
11 Veri Toplama İzleme ve Kontrol Yazılımları
12 Veri Toplama Yazılımı Grafiksel Programlama Dili Temelleri
13 Sanal Enstrümantasyon Kavramı
14 Bilgisayar Tabanlı Veri Toplama ve İzleme Yazılımı Oluşturulması
Kaynaklar
Ders Notu

Haftalık ders materyalleri

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak
3 Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek.
4 Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak.
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak
6 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak.
8 Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
9 İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak.
10 Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak
11 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 50
2. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 5