Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kontrol Sistemleri ve Elemanları ADA 209 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ATİLLA BÜYÜKGÜÇLÜ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ATİLLA BÜYÜKGÜÇLÜ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kontrol sistem ve elemanlarının davranışlarının, temel karakteristiklerinin ve çalışma prensiplerinin öğretilmesi
Dersin İçeriği Kontrol sistemlerinin yapısı, açık çevrim kontrol sistemleri, kapalı çevrim kontrol sistemleri, kumanda elemanları, aktüatörler ve ölçme elemanları, aç-kapa kontrol sistemleri, Oransal (P), İntegral (I) ve Türev (D) kontrol yöntemleri, PLC kontrol sistemleri, SCADA sistemleri, mikrodenetleyici kontrol sistemleri, kontrol sistemi uygulamaları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Açık ve kapalı kontrol sistemi kurabilir Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
2 Kontrol-kumanda ve ölçme elemanlarını sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap,
3 Oransal (P), İntegral (I) ve Türev (D) kontrol yöntemlerinin çalışma prensiplerini bilir Anlatım, Soru-Cevap,
4 Temel PLC yapısını bilir ve PLC, SCADA sistemlerini örneklerle açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
5 Mikrodenetleyicili sistemlerin temel çalışma mantığını kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kontrol sistemlerine giriş ve temel kavramlar
2 Kontrol çevrimi, Açık çevrim kontrol sistemi
3 Bir DC motorun açık çevrim hız kontrolü, Kapalı çevrim kontrol sistemi
4 Geri Beslemeli kontrol sistemlerinin basit matematiksel modeli
5 Çalışma biçimlerine ve kullanım alanlarına göre kontrol sistemleri
6 RLC devresinin transfer foksiyonu, kumanda elemanları sembolik gösterimleri
7 Kumanda elemanları
8 Kumanda elemanları
9 Aktüatörler, Ölçme elemanları (Sensörler)
10 Aç-kapa kontrol sistemi
11 Oransal-İntegral-Türev (PID) kontol sistemleri
12 Oransal-İntegral-Türev (PID) kontol sistemleri ve kontrol cihazları
13 Programlanabilir Lojik Kontrolör (PLC) kontrol sistemleri, SCADA sistemleri
14 Mikrodenetleyici kontrol sistemleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Bu sayfada yüklenmiş materyaller.
Ders Kaynakları [1] M. Nimet Özdaş, A. Talha Dinibütün , Ahmet Kuzucu, Otomatik Kontrol Temelleri, Birsen Yayınevi, 1998.
[2] Yüksel, İbrahim; Otomatik Kontrol, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012.
[3] Mesleki ve Teknik Eğitim Programlar ve Öğretim Materyalleri (http://www.megep.meb.gov.tr/Default.aspx?page=moduller)
[4] Benjamin Kuo, Çeviren Atilla Bir, Otomatik Kontrol sistemleri, Literatür Yayınevi.
[5] Seborg, Edgar, Mellichamp, Doyle, Çeviren: Niyazi Alper Tapan,Sebahat Erdoğan, Proses Dinamiği ve Kontrolü, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012.
[6] R. C. Miller, Servomechanismis, Devices and Fundamentals.
[7] Yavuz Eminoğlu, PLC Programlama ve S7/1200.
Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak X
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak X
3 Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. X
4 Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak. X
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak X
6 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. X
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak. X
8 Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. X
9 İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. X
10 Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak X
11 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
3. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 12 12
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5