Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Ruh Sağlığı CGP 207 3 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ÖZLEM BOZYER
Dersi Verenler Öğr.Gör. ÖZLEM BOZYER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çocuk ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlar, çocuk ruh sağlığını etkileyen etmenler, çocukluk döneminde görülen uyum ve davranış bozuklukları, çocuklarda ruhsal sorunlar hakkında yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında ruh sağlığı, tanımı, önemi, tarihsel gelişimi, ruh sağlığı ile ilgili kuramlar, ruhsal gelişim dönemleri, çocuk ruh sağlığında etkili olan faktörleri öğrenme, çocuklarda uyum ve içe, dışa dönük davranış bozuklukların ortaya çıkmasında etkili olan faktörler, çocuklarda uyum ve içe ve dışa dönük davranış bozuklukları, çocuklarda uyum ve davranış bozuklukların örneklerle incelenmesi, çocukluk döneminde sık görülen ruhsal sorunlar, ruh sağlığını korumaya yönelik etkinlikler planlama, koruyucu ruh sağlığı gibi konular yer almaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk psikolojisini ve ruh sağlığını tanımlar ve önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
2 Çocuk psikolojisini ve ruh sağlığını olumsuz etkileyen etmenleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
3 Çocukluk dönemine özgü sorunları tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
4 Çocuklarda uyum ve davranış sorunlarına neden olan faktörleri örneklendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 Uyum ve dışa ve içe dönük davranış problemleri için çözümler sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
6 Çocuklarda ruhsal bozuklukların belirtilerini tanımlar ve semptomlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
7 Ruh sağlığı ile ilgili koruyucu faktörleri derler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
8 Sorunlu durumlarda ebeveynlerle işbirliği yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, kaynakların tanıtılması, ders içeriğinden bahsedilmesi. Ruh sağlığı kavramlar, Tarihi, Kuramlar. Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
2 Çocuklarda uyum ve davranış bozuklukların ortaya çıkmasında etkili olan faktörler. (Çocukta Uzun süreli hastalık- Hasta hane Süreci) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
3 Çocuklarda uyum ve davranış bozuklukların ortaya çıkmasında etkili olan faktörler (Ölüm- Çocuğa Nasıl Anlatılır, Nelere Dikkat edilmeli) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
4 Çocuklarda uyum ve davranış bozuklukların ortaya çıkmasında etkili olan faktörler (Doğal Afet- Deprem, sel...) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
5 Çocuklarda uyum ve davranış bozuklukların ortaya çıkmasında etkili olan faktörler (Boşanma, Aile İçi Gözlem Formu- rehberlik formları)) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
6 Çocuklarda uyum ve davranış bozuklukların ortaya çıkmasında etkili olan faktörler (Kardeş Kıskançlığı- Kardeş Kavgaları) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
7 Çocuklarda uyum ve dışa dönük davranışsal bozuklukların örneklerle incelenmesi (Başkasının Eşyasını İzinsiz Alma, Yalan Söyleme) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
8 Çocuklarda uyum ve dışa dönük davranışsal bozuklukların örneklerle incelenmesi (Öfkeli Çocuk- İçekapanık çocuk) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
9 Çocuklarda uyum ve içe dönük davranışsal bozuklukların örneklerle incelenmesi (Korku- Ayrılık Kaygısı Bozukluğu) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
10 Yıl içi sınav (Ara Sınav) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
11 Çocuklarda uyum ve içe dönük davranışsal bozuklukların örneklerle incelenmesi. (Tırnak Yeme, Parmak Emme) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
12 Çocuklarda uyum ve içe dönük davranışsal bozuklukların örneklerle incelenmesi. (Küfür( kötü kaba sözler, Çocukluk dönemi mastürbasyon, Akran Zorbalığı) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
13 Çocuk ruh sağlığını korumaya yönelik etkinlikler Çocukluk döneminde sık görülen ruhsal sorunlar (DEHB, Depresyon, Otizm, Kaygı bozuklukları, erken başlangıç şizofreni, seçici konuşmazlık) Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
14 Çocuklarda uyum ve içe dönük davranışsal bozuklukların örneklerle incelenmesi. (Teknoloji bağımlılığı, Evlat Edinme sürecimin anla Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul. 4. Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.      Ekşi, A. Edt.  (2008). Ben Hasta Değilim. Nobel Yayınevi, İstanbul.

2.      Geçtan, E. (2010). Psikanaliz ve sonrası. Remzi kitapevi, İstanbul.

3.      Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. Özgür yayınları, İstanbul.

4.      Yalom, I. D. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Terapisi.Prestij Yayınları, İstanbul.

5.      Baymur, F. (1990). Genel Psikoloji. İstanbul: İnkilap Kitapevi.

Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çocuk ve Gençlik Hizmetleri organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. X
3 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanabilmek
4 Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek
5 Alanı ile ilgili uygulama süreçlerinde program hazırlamak, etkinlikleri planlamak ve etkin kullanabilmek uygulamak
6 Alanında ulusal ve uluslar arası gündemi takip edebilme, problemleri tanımlama, modelleme ve çözümleme becerisine sahip olmak X
7 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgi ve yeteriliğine sahip olmak.
8 Alanında disiplin içi ve disiplinler arası inisiyatif kullanma ve takım çalışması yapabilme ve yaratıcılık becerisine sahip olmak
9 Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri izlemek; bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olmak
10 Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
11 İş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve verimiliğe sahip olmak.
12 Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve korunması ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar.
13 Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlayabilir ve uygulayabilir.
14 Çocuk gelis¸imine ve çocukların bilis¸sel, dil, sosyo duygusal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 85
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,4
Dersin AKTS Kredisi 3