Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Kaynak Teknolojileri ve Uygulamaları II MTE 210 4 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAMAZAN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gelişen çağımızda metal işleri kaynak endüstrisinde TIG, MIG-MAG kaynak yöntemlerinin önemli bir yeri vardır. Bu bakımdan teknik ve endüstri meslek liseleri endüstriye eleman yetiştirdiğinden bu kurumlarda öğretmen olarak atanabilecek olan öğrencilerimize yukarıda sayılan kaynak yöntemlerini ve değişik metallerle olan kaynaklarını hem teorik hem de pratik olarak öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

MIG-MAG kaynak yöntemi, kaynak donanımları ve avadanlıkları, koruyucu gazlar ve ilave metalleri, kullanılan kaynak parametreleri, seçimi ve ayarlanması, oluşan kaynak hataları, TIG kaynak yöntemleri, kullanılan kaynak donanımları, koruyucu gazlar, gaz ve amper parametreleri ve ayarlanması, kaynak hataları, düşük karbonlu çeliklerin çeşitli pozisyonlarda MIG-MAG ve TIG kaynak yöntemleri ile birleştirilmesi. Demir dışı metallerin kaynağı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 MIG-MAG ve TIG kaynak yöntemleri ile ilgili terimleri ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap,
2 MIG-MAG ve TIG gazaltı kaynak yöntemlerini diğer kaynak yöntemleri ile ilişkilendirir ve karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 MIG-MAG ve TIG gazaltı kaynak yöntemlerinin donanımları ve işlevleri çözümler. Kullanılan kaynak üreteçleri birbirleriyle karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 MIG-MAG ve TIG kaynak yönteminde kullanılan koruyucu gazlar ve ilave metalleri çözümler ve sınıflandırır. Koruyucu gazlar ve ilave metallerin seçiminde belirlenen kriterleri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 MIG-MAG kaynak yönteminde kullanılan ark türlerini ve arkla kaynak metali taşınımını sınıflandırır ve çözümler. Anlatım, Soru-Cevap,
6 MIG-MAG kaynak yönteminde kullanılan kaynak parametreleri sınıflandırır ve çözümler. Kaynak esnasında uygulanan torç hareketleri, kaynak hızı, amper vb gibi parametrelerin nufusiyete ve birleştirme kalitesine etkisini çözümler ve tartışır. Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Beyin Fırtınası,
7 Karbonlu ve az alaşımlı çeliklerin gazaltı kaynak yöntemi ile birleştirilmesinde oluşan mikroyapıyı çözümler. Kaynatılacak parçanın kimyasal bileşimine bağlı olarak öntav sıcaklığının belirlenmesi için karbon eşdeğerliği, tav sıcaklık ve süresi hesaplar Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
8 MIG-MAG ve TIG gazaltı kaynak yöntemlerinde oluşan hataları çözümler, bu hataların oluşmaması için alınması gereken önlemleri alarak çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
9 Düşük karbonlu çelik malzemelerin MIG-MAG kaynak yöntemiyle çeşitli pozisyonlarda (yatay, yan duvar, aşağıdan yukarı, yukardan aşağıya ve tavan) ile çeşitli birleştirme dizaynlarda (küt alın, bindirme, iç ve dış köşe) kaynağı uygular. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
10 TIG kaynak yöntemi ile yatay pozisyonda telsiz, telli, bindirme ve köşe kaynaklarının teknik ve teknolojisini çözümler ve kaynağı uygular, seçilen parametrelerin kaynak kalitesine etkisini çözümler ve tartışır. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
11 Alüminyum ve paslanmaz çelik gibi malzemelerin MIG ve TIG kaynak yöntemi ile birleştirilmesi ile ilgili teknik ve teknolojilerini çözümler ve kaynağı uygular, seçilen parametrelerin kaynak kalitesine etkisini çözümler ve tartışır. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 MIG-MAG kaynak metodunun tanımı ve kaynak donanımı, Sağdan sola, soldan sağa ve parçaların alın alına kaynatılması [3] Sayfa 125
2 MIG-MAG kaynak metodunda kullanılan koruyucu gazlar, farklı kalınlıktaki parçaların kaynağı, dolgu kaynağı, Yatay pozisyonda iç köşe kaynağı [3] Sayfa 2733
3 MIG-MAG kaynak metodunda kullanılan kaynak elektrotları ve elektrot seçimi, Yatay pozisyonda dış köşe kaynağı, Yatay pozisyonda V kaynak ağızlı birleştirme [3] Sayfa 3555
4 MIG-MAG kaynak metodunda ark türleri, arkta kaynak metali taşınımı, Yan (duvar) pozisyonda iş parçalarının alın alına birleştirilmesi, Yan birleştirme bindirme kaynağı [3] Sayfa 5767
5 MIG-MAG kaynak metodunda kaynak parametrelerinin seçimi, kaynak ağızlarının hazırlanması, aşağıdan yukarıya dik pozisyonda iş parçasının üzerine düz, alın V dikiş çekme [3] Sayfa 6993
6 Kaynak hataları ve iş güvenliği, aşağıdan yukarıya birleştirme bindirme kaynağı, Yukarıdan aşağıya iş parçasının üzerine düz dikiş, Yukarıdan aşağıya pozisyonda iş parçalarının alın alına birleştirilmesi [3] Sayfa 155174
7 Metal ve alaşımlarının MIG-MAG metoduyla kaynaklanabilirliği, Tavan pozisyonda saç parçalara düz dikiş, tavan pozisyonda alın alına ve tavan pozisyonda iç köşe kaynağı [3] Sayfa 95144
8 MIG-MAG kaynak metodunun endüstriyel uygulamaları, [3] Sayfa 175200
9 VİZE SINAVI
10 Giriş ve TIG kaynak metodunun tanımı, avantajları ve dezavantajları, TIG kaynak makinası ve gereçlerinin tanıtılması kullanılan güç kaynakları ve akım tipleri. [4] Sayfa 126
11 TIG Kaynak metodunda kullanılan torçlar, gaz nozulları, elektrotlar, dolgu telleri. [4] Sayfa 2645
12 TIG Kaynak metodunda kullanılan koruyucu gazlar ve bu metot da çalışma tarzı ve kaynak presüdürleri. [4] Sayfa 3264
13 TIG Kaynak metodu ile boru kaynağı ve bu metottaki kaynak hataları ve sebepleri ve önlemleri. [4] Sayfa 6570, 7885
14 Al ve Alüminyum alaşımları, paslanmaz çelikler ve diğer demir dışı metallerin TIG kaynağı ile kaynaklanabilirliği, 14. hafta sunusu
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Yılmaz, R., Kaynak Teknolojisi Ders Notları
[2] Uzun, H, Kaynak Teknolojisi Ders Notları

Ders Kaynakları

[3] Tülbeltçi, Kutsal, MIG-MAG Eriyen Elektrod İle Gaz Altı Ark Kaynağı. Gedik holding 1990, İstanbul
[4] Gürcan, Mahmut, TIG kaynağı SEGEM yayını, 1987, Ankara
[5] Anık, S., Vural, M. Gaz altı ark kaynağı Gedik yayın no:3, İstanbul
[6] Anık, . Selahaddin, Kaynak Tekniği cilt 2, İTÜ, 1982, İstanbul
[7] Yiğit, Şükrü, Gaz Altı Ark Kaynakları, Devlet Bakanlığı, 1988, Ankara
[8] Anık, Selahaddin, 100 Soruda Kaynak Teknolojısı El Kitabı, Birsen Yayınevi, 1993, İstanbul
[9] Adsan, Kasım, Kaynak Teknolojisi, (Çeviri) , YTOO yayını, 1981, Ankara
[10] Oğuz, Burhan, Demir dışı Malzemelerin Kaynağı, Oerlikon Yayını, 1990, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. X
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. X
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. X
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. X
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 2
1. Performans Görevi (Uygulama) 2
1. Performans Görevi (Atölye) 5
2. Kısa Sınav 5
2. Ödev 3
2. Performans Görevi (Uygulama) 2
3. Performans Görevi (Uygulama) 2
4. Performans Görevi (Uygulama) 2
5. Performans Görevi (Uygulama) 2
6. Performans Görevi (Uygulama) 2
7. Performans Görevi (Uygulama) 2
8. Performans Görevi (Uygulama) 2
9. Performans Görevi (Uygulama) 2
10. Performans Görevi (Uygulama) 2
11. Performans Görevi (Uygulama) 2
12. Performans Görevi (Uygulama) 2
13. Performans Görevi (Uygulama) 2
14. Performans Görevi (Uygulama) 14
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Uygulama) 14 3 42
Performans Görevi (Atölye) 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6