Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
MANAGEMENT AND ORGANIZATION ISL 116 2 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü ZORUNLU
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Res.Ass.Samet Özdemir
Dersin Kategorisi
Dersin Amacı
The objective of this course is to introduce basics of functions of management and organization theories and practices.
Dersin İçeriği
This course includes the basic concepts and definitions related to the management and organization; classical, neo- classical and modern management theories, processes of management and the functions of management.
Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - Evaluating and questioning management theories 1 - 2 - A - C -
2 - Being aware of historical backgrounds of new changes about the management 1 - 2 - A - C -
3 - Analysing relationships between management approaches and political, economical and social structures 1 - 2 - A - C -
4 - Evaluating management theories comparatively and criticaly 1 - 2 - A - C -
5 - Questioning current management thoughts by the processes 1 - 2 - A - C -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer
Ölçme Yöntemleri: A:Testing C:Homework

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Introduction (historical development and basic concepts) Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
2 Functions of Management Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
3 The evolution of managerial thinking: The Classic Management Thinking Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
4 The evolution of managerial thinking: The Classic Management Thinking Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
5 The evolution of managerial thinking: The Neo-Classic (Human Relations) Management Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
6 The evolution of managerial thinking: Modern Management Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
7 Matrix organization and management by objectives Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
8 Mid-term Exam
9 Post-Modern Management Thinking Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
10 New Approaches to Management 1: Z Theory and Total Quality Management Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
11 New Approaches to Management 2: Core Competence, Outsourcing Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
12 New Approaches to Management 3: Network organization, Downsizing Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
13 New Approaches to Management 4: Reengineering, Benchmarking Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
14 New Approaches to Management 5: Empowerment, Learning organizations General appraisal Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010

Kaynaklar

Ders Notu The textbooks mentioned above.
Ders Kaynakları BARAZ, Barış, ŞAKAR, Nurhan (2012), İşletme Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
KOPARAL, Celil; ÖZALP, İnal (2013) Yönetim Organizasyon, Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
KOPARAL, Celil (2012) Yönetim Organizasyon I, Açıköğretim Fakültesi Yayınları.

Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5
1 Having adequte scientific knowledge of Human Resources Management, basic business concepts and other social sciences X
2 Thinking critically and analytically X
3 Having knowledge of communication and information technologies X
4 In-depth understanding of the research process and application of a range of research techniques into studies, researches and projects X
5 In-depth understanding of usage of Human Resources Management and other social sciences theoretical and applied knowledge together. X
6 Ability to interpret basic Business concepts from Human Resource Management perspective X
7 Ability to implement basic HRM responsibilities in institutions such as HR Planning and staffing, labor relations, occupational healthy and safety, training planning, performance and rewards management, career planning, employment and interview techniques and legal HR issues X
8 Implementing quality process approach into HRM process by considering institutional development, internal and external customer satisfaction; in case of need, having sense of responsibility making contribution for problem solving and continuous development and process excellence ability by problem identification, goal setting, reorganisation and change management skills X
9 Management of resources and assets by considering budgetary, financial and legal issues; management of projects/operations with the ability of planning, implementation, and auditing; Having skills on management of self and other people X
10 Enriching result oriented working approach with continous learning approach X
11 Strong oral and written communication skills and ability to present ideas and information effectively X
12 Being good at one foreign language, ability to communicate written and orally X
13 Ability to work with people of various cultural and educational background by valuing team work, developing emphathy and listening skills X
14 Being conscious on social, academic and professional ethical values X
15 Development of critical theoretical appreciation of ´how´, ´why´ and ´where´ HRM contributes to and supports employee and societal development, and implementing these approach for applied and graduate projects and working life X

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 60
KisaSinav 1 5
Odev 1 30
KisaSinav 2 5
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

Etkinlik Sayısı Süresi(Saat) Toplam İş yükü(Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 4 64
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 3 48
Mid-terms 1 10 10
Quiz 2 5 10
Assignment 1 10 10
Final examination 1 15 15
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü /25(s) 6.28
Dersin AKTS Kredisi 6.28
; ;