Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur’An-I Kerim III ILA 401 7 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI
Dersi Verenler Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. Kur´an okuma kurallarının kavratılması.

Dersin İçeriği

Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini telaffuz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 On Kıraat imamı, Hafs b. Süleyman, Tenvin ve sakin nun'un hükümleri, Sakin mim ve hükümleri, Lam-ı tarif ve hükümleri, Hatim okuma ve hükümlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Âl-i İmrân 130-139, Enfal Sûresi´nin 20-28. ve Hadid Sûresi´nin 20-24. âyetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Duhân Sûresi'nin 1-18, Âl-i İmrân Sûresi'nin 102-109 ayetlerini ve Fecr Sûres´ni tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Yasin, Mülk, Nebe ve Nâs-Duha sûrelerinin ezberden tedvir tarzında okuyabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden okuma (15. cüz). On Kıraat imamı ve ravileri I
2 Âl-i İmrân Sûresi 102-109. âyetlerinin tahkik tarzında ezberlenmesi. On Kıraat imamı ve ravileri II
3 Yüzünden okuma (16. cüz). Kıraat İmamımız Asım ve ravileri.
4 Âl-i İmrân Sûresi 130-139. âyetlerinin tahkik tarzında ezberlenmesi. Hafs b. Süleyman ve bu kıaatla ilgili bazı okunuş kuralları.
5 Yüzünden okuma (17. cüz). Tenvin ve sakin nun'un hükümleri.
6 Enfal Sûresi 20-28. ayetlerinin tahkik tarzında ezberlenmesi.Sakin mim ve hükümleri.
7 Yüzünden okuma (18. cüz). Kalkale.
8 Duhân Sûresi 1-18. ayetlerinin tahkik tarzında ezberlenmesi. Lamı-ı tarif ve hükümleri.
9 Yüzünden okuma (19-20. cüz). Kurân kıraatında caiz olan usuller. Hadid Sûresi´nin 20-24. ayetlerinin ezberlenmesi.
10 Hadîd Sûresi 20-24. ayetlerinin tahkik tarzında ezberlenmesi. Hatim okuma ve hükümleri.
11 Fecr Sûresi'nin tahkik tarzında ezberlenmesi. Abdestsiz Kuran okuma meselesi.
12 Yüzünden okuma (21. cüz). Tecvid Tahlilleri I.
13 Yâsin, Mülk ve Nebe Sûrelerinin tedvir tarzında ezber tekrarı. Tecvid Tahlilleri II
14 Yüzünden okuma (22. cüz). Nas-Duhâ sûrelerinin talimi. Tecvid Tahlilleri III
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Dağdeviren, A. (2006): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. İstanbul: Yeni Akademi Yayınları.

Ders Kaynakları

[2] Çetin, A. (2007): Kur’an Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayınları.
[3] Ğavsânî, Y. A. (1996). İlmü’t-Tecvid. Dimeşk.
[4] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü’l-Kavli’l-Müfîd fî İlmi’t-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.
[5] Zihni, M. (1898): el-Kavlü’l-Sedîd fî İlmi’t-Tecvîd. İstanbul: Dâru’t-Tıbâati’l-Âmire.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 10
1. Final 90
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4