Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye´Nin Kültür Tarihi CUL 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMAİL HİRA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ahmet Hamdi Tanpınar’ın yapıtları üzerinden Türkiye’nin Tanzimat’tan bugüne doğru yaşadığı modernleşme öyküsünü bir kültür tarihi olarak ele almak.

Dersin İçeriği

Ahmet Hamdi Tanpınar’ın yapıtlarından yola çıkarak Türkiye’nin modernleşme öyküsünün bir eleştirisi gerçekleştirilmek. Bu bağlamda Tanpınar’ın yapıtlarında ortaya koyduğu çerçeve bir kültür tarihi olarak ele almak. Bu bağlamda sosyolojinin zihniyet kavramıyla ilişkisi, kimlik ve kişilik arasındaki bağlantılar, modernizm meselesi, Bergson düşüncesi ve Türkiye’ye etkileri, muhafazakarlık, Doğu-Batı tartışması, gelenek ve çağdaşlık problemi, modernleşmeden modernliğe geçiş gibi temaları tartışmak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyoloji ile hermeneutik arasındaki ilişkileri öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Kimlik ile kişilik arasındaki farkı fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Modernizm meselesi hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Yahya Kemal ve Tanpınar arasındaki ilişkiyi tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Benjamin ile Tanpınar arasındaki benzerlikleri ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
6 Bergson ve bergsonculuk hakkında tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
7 Hafıza ve tarih ilişkisini ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
8 Muhafazakarlık ve rönesansı karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
9 Doğu_Batı tartışmasını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
10 Gelenek ile çağdaşlık ilişkisini eleştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
11 Modernleşmeden modernliğe geçişi tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
12 Modernleşmeden modernliğe geçişi değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Sosyoloji ve Hermeneutik
3 Kimlik ve Kişilik
4 Modernizm Meselesi
5 Yahya Kemal ve Tanpınar
6 Benjamin ve Tanpınar
7 Bergson ve Bergsonculuk
8 Hafıza ve Tarih
9 Muhafazakârlık ve Rönesans
10 Doğu-Batı Tartışması
11 Gelenek ve Çağdaşlık
12 Modernleşmeden Modernliğe I
13 Modernleşmeden Modernliğe II
14 Sonuç; Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Temel kaynaklar
-Dellaloğlu Besim; Modernleşmenin Zihniyet Dünyası, Ufuk.

Ders Kaynakları

-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Aydaki Kadın, Dergah, İstanbul, 2009.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Beş Şehir, Dergah, İstanbul, 1999.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Bütün Öyküleri, YKY, İstanbul, 2004.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Edebiyat Dersleri, YKY, İstanbul, 2004.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Edebiyat Üzerine Makaleler, Hazırlayan, Zeynep Kerman, Dergâh, İstanbul, 2000.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Günlüklerin Işığında Tanpınar’la Başbaşa, haz: İnci Enginün, Zeynep Keman, Dergah, İstanbul, 2007.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Huzur, Dergah, İstanbul, 1999.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Mahur Beste, Dergah, İstanbul, 1998.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Mücevherlerin Sırrı, YKY, İstanbul, 2002.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Dergah, İstanbul, 1999.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Sahnenin Dışındakiler, Dergah, İstanbul, 2003.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Şiirler, YKY, İstanbul, 1999.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Tanpınar’dan Hasan-Ali Yücel’e Mektuplar, hazırlayan: Canan Yücel Eronat, YKY, İstanbul, 1997.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Tanpınar’ın Mektupları, hazırlayan: Zeynep Kerman, Dergah, İstanbul, 2007.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, hazırlayan: Abdullah Uçman, YKY, İstanbul, 2006.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Yahya Kemal, Dergah, İstanbul, 1995.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Yaşadığım Gibi, Dergah, İstanbul, 2000.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. X
2 Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. X
3 Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. X
5 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
7 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
8 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. X
9 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6