Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Olasılık ve İstatistik SWE 102 2 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMİNE ÇELİK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EMİNE ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders olasılık ve istatistiğin temel fikirlerinin anlaşılmasını sağlamayı hedeflemektedir. Öğrenciler veri toplama, düzenleme ve dönüşümü öğrenir. Ayrıca, rastsal değişkenlerin dağılım teorisi, hipotez testlerinin ve parametre tahmnlerinin temel teorisi ve tekniği öğretilir. Öğrencilerin regresyon modeli oluşturmaları sağlanır.

Dersin İçeriği

İstatistiğin tanımı, istatistiğin çeşitleri ve uygulama alanları. Değişkenler, grafikler ve frekans dağılımları. Veri toplama ve dönüşümü. Ortalamalar. Değişkenlik ölçüleri. Olasılık, koşullu olasılık. Çarpım kuralı. Bağımlı ve bağımsız olaylar. Bayes kuralı. Rastsal değişkenler. Olasılık fonksiyonu. Dağılım fonksiyonu. Beklenen değer. Varyans ve standart sapma. Sürekli rassal değişken. Kesikli dağılım. Sürekli dağılım. Hipotez testi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Olasılık ve istatistik ile ilgili konseptleri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sözel olarak ifade edilmiş karmaşık olasılık problemlerini matematiksel olarak modeller Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Tekrar eden problemler ve sonuçlarının beklenen değeri ve varyansını hesaplar Anlatım, Soru-Cevap,
4 Olasılık dağılımları ile günlük ve yazılım mühendisliği problemlerinin çözümünü yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Bilgisayar yardımıyla olasılık problemlerini çözer Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun,
6 Teorik ve istatistiksel teknikler ile problem çözme kabiliyeti kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Toplanan veriden istatistiksel analiz yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Hipotez testlerini biçimlendirir ve çözer Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
9 Ham veride frekans dağıımlarını sıralar ve verilerin merkezi eğilimlerini (medyan, mod, ortalama) ölçer. Değişkenliği hesaplayabilir Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Giriş, istatistik, tanımlar ve konseptler
3 Açıklayıcı istatistikler
4 Açıklayıcı istatistikler
5 Olasılık, tanımlar, özellikler, istatistiksel önem
6 Olasılık, tanımlar, özellikler, istatistiksel önem
7 Olasılık dağılımları
8 Olasılık dağılımları
9 Örnekler
10 Basit doğrusal regresyon
11 Çoklu doğrusal regresyon
12 Hipotez testleri
13 Hipotez testleri
14 Değişkenlik analizi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

S. M. Ross, A First Course in Probability, 6th Ed., Prentice-Hall, 2002.
A. Papoulis, S. U. Pillai, Probability, Random Variables and Stochastic Processes, McGraw-Hill, 2002.
S. M. Ross, Probability Models for Computer Science, Harcourt, 2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık. X
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 12 12
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4