Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayarla Bütünleşik İmalat IMM 558 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEDAT İRİÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mühendislik öğrencilerine bilgisayarla bütünleşik imalat prensiplerini öğretmek ve daha iyi performans çıktıları alabilmek için yeni yaklaşımların imalat sistemlerine uygulanması.

Dersin İçeriği

1. Bilgisayar destekli tasarım
2. Eş zamanlı mühendislik
3. Bilgisayar destekli proses planlama
4. Üretim sistemlerinin kontrolü
5. Otomatik malzeme yükleme ve boşaltma, depolama sistemleri
6. Robotik
7. Kalite mühendisliği
8. Üretim planlama ve kontrol sistemleri
9. Just-in-time üretim
10. Grup teknolojisi ve hücresel üretim sistemleri
11. Esnek üretim sistemleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İmalat Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İmalat Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İmalat Mühendisliğinde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasarım aşamasında bilgisayar kullanımı, CAD model veri tabanı, yazılımları,kullanıcı ara yüzü, geometrik transformasyon ve rotasyon
2 Eş zamanlı mühendisliğin tanımlanması,
3 Bilgisayar destekli proses planlamanın tanımlanması,
4 Makine takımlarının kontrolü, PLC, CNC
5 Otomatik malzeme yükleme ve boşaltma, depolama sistemlerinin tanımlanması,
6 Robotiğin tanımlanması, robot çeşitleri,
7 Kalite mühendisliğinin tanımlanması,
8 Üretim planlama ve kontrol sistemlerinin tanımlanması
9 Ara sınav
10 Just-in-time üretiminin tanımlanması,
11 Grup teknolojisi ve hücresel üretim sistemlerinin tanımlanması,
12 Esnek üretim sistemlerinin tanımlanması,
13 Bilgisayarla bütünleşik üretim sistemlerinin geleceği
14 Öğrenci projelerinin değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Nanua Singh, ?Systems approach to Computer-Integrated Design and Manufacturing" Wiley & Sons Inc,1996.
2. Anupam Saxena, Birendra Sahay ? Computer Aided Engineering Design?, Springer , Anamaya Publishers, New Delhi, India, 2005.
3. Thomas R. Kurfess ?Robotics and Automation Handbook?, CRC Press, 2005.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 İmalat yöntemleri, İmalat planlama ve kontrol, malzemelerin özellikleri, üretim planlama gibi konularda temel bilgi birikimine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6