Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dini Mimari Karşılaştırmaları SAN 618 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dini mimari unsurlarının birbiri ile olan ilişkisi üzerine değerlendirmeler yapmak.

Dersin İçeriği

Türk ve İslam ile Bizans dini mimari yapıları arasındaki ilişki.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam ve Hıristiyan tarihi ve coğrafyasının anlamını açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 İslam ve Hristiyan dini mimari yapılarının gelişimini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
3 Dini mimariye etki eden bölgesel kültürler hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 İslam ve Hıristiyan mimari elemanlarını sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Dini mimarinin ortaya çıkışı ve nedenleri ile diğer dini unsurları oluşturan mimari karakterleri arasındaki ilişkileri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
6 Alanı ile ilgili araştırma konusu önerir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam ve Hıristiyan Dini Mimarisi hakkındaki yayınları tanıma
2 İslam Sanatının etkili olduğu coğrafi ve tarihi özellikleri kavrama
3 Hıristiyan Bizans Sanatının etkili olduğu coğrafi ve tarihi özellikleri kavrama
4 İslam Mimari yapıları ve gelişimi hakkında incelemeler
5 Hıristiyan Mimari yapıları ve gelişimi hakkında incelemeler
6 İslam ve Hıristiyan yapılarında plan incelemesi
7 İslam ve Hıristiyan yapılarında plan incelemesi
8 İslam ve Hıristiyan yapılarında mekân oluşumu ve aralarındaki ilişkisi
9 Sınav
10 İslam ve Hıristiyan yapılarında mekân oluşumu ve aralarındaki ilişkisi
11 İslam ve Hıristiyan yapılarında cephe gelişimi karşılaştırmaları
12 İslam ve Hıristiyan yapılarında üst örtü gelişimi ve birbiri ile ilişkisi
13 İslam ve Hıristiyan yapı elemanlarının karşılaştırılması
14 İslam ve Hıristiyan mimarisinde malzeme ve teknik karşılaştırmaları
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

DİEZ, E. - ASLANAPA, O., Türk Sanatı, İstanbul 1955
KIZILTAN, A., Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul 1958
KRAUTHEMİER, R., Early Christian and Byzantine Architecture, Maryland,Baltimore: Penguin Books, 1965
KUBAN, D., Anadolu-Türk Mimarisinin Kaynak ve Sorunları, İstanbul, 1965
EYİCE, S., Son Devir Bizans Mimarisi, İstanbul,Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, 1980
ARSEVEN,C. E., Türk Sanatı, İstanbul, 1984
ALTUN, A., Ortaçağ Türk Mimarisinin Ana hatları İçin Bir Özet, İstanbul 1988
AHUNBAY,M., “Kilise”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.2, İstanbul,YEM Yayınları, 1997
AHUNBAY,M., “Manastır”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopodisi, C.2, İstanbul: Yem Yayınları, 1997
KOCH, G., Erken Hıristiyan Sanatı (çev. A. Aydın), İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2008

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6