Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Sanatının Oluşumu ve Gelişimindeki Temel İlkeler SAN 602 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Klasik Osmanlı Sanatının Oluşum Süreci

Klasik Osmanlı'da Mimari ile Süsleme Arasındaki İlişki

Türk ve İslam Sanatında Simge Çözümlemeleri

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler Prof.Dr. ERKAN ATAK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Mert AĞAOĞLU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı Sanatının ortaya çıkış ve gelişim sürecinin anlaşılması.

Dersin İçeriği

Osmanlı sanatının, erken, klasik ve geç dönemlerini oluşturan faktörler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı sanatının gelişmesinde erken dönem eserlerinin etkisini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 II. Murad, Fatih, II. Bayezid ve Yavuz Sultan Selim dönemi yapılarını; plan tipi, malzeme, teknik ve süsleme yönlerinden değerlendirebilir ve eserlerini sentezleyip Osmanlı sanatının gelişimindeki yerini açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
3 Kanuni dönemi Osmanlı sanatının gelişimi hakkında söz sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
4 Siyaset-sanat ilişkisini, osmanlı sanatı üzerinden yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Batılılaşma dönemi Osmanlı mimarisinin gelişim aşamaları ve etki alanlarını açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
6 Osmanlı sanatın oluşumunu ve gelişimini örnekler üzerinden karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anadolu Öncesi Türk Sanatı
2 Osmanlı Öncesi Anadolu Sanatı
3 Osmanlı Öncesi Anadolu Türk Sanatı
4 Osmanlı Devletinin Kuruluşu
5 Osmanlı Sanatının İlk Örnekleri ve Orhan Gazi, I. Murat Hüdavendigar Dönemleri
6 Yıldırım Bayezit, Çelebi Sultan Mehmet ve II. Murat dönemi eserleri
7 Fatih Sultan Mehmet Dönemi Eserleri
8 II. Bayezit Dönemi ve Klasik Dönem Başlangıcı
9 Sınav
10 Yavuz Sultan Selim ve Kanuni dönemleri
11 Mimar Sinan’ın Eserleri
12 Mimar Sinan’ın Eserleri
13 Sinan Sonrası Klasik Dönem
14 Batı Etkisinde Osmanlı Sanatı ve Üsluplar
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

AYVERDİ, E. H.,Osmanlı Mimarisinin İlk Devri, İstanbul 1989

ASLANAPA, O. Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 2005

KUBAN, D.,Osmanlı Mimarisi, İstanbul 2007

CANTAY, G., Sinan Külliyelerinde Kervansaray Planlaması, II. Uluslararası Türk ve İslâm Bilim ve Teknoloji Tarihi Kongresi, Cilt: II Mimar Sinan, İ.T.Ü. Bilim ve Teknoloji Tarihi Araştırma Merkezi, İTÜ İnşaat Fakültesi Matbaası, İstanbul 1986, s. 87-105.

CANTAY, G., Anadolu Selçuklu ve Osmanlı Darüşşifaları, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları No: 61, Ankara 1992.
NECİPOĞLU, G., The Age of Sinan (Architectural Culture in The Otoman Empire), Reaktion Books Ltd., Hong Kong 2005.

AHUNBAY, Z., Mimar Sinanın Eğitim Yapıları Medreseler, Darülkurralar, Mektepler, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, T.C. Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü, İstanbul 1986.

AYVANSARAYÎ, H., Hadikat-ül Cevami; Cilt I-II, Matbaa-ı Âmire, İstanbul 1281.

CANTAY, G., Osmanlı Külliyelerinin Kuruluşu, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara 2002.

CANSEVER, T., Mimar Sinan, Klasik Yayınları, İstanbul 2010.

CANSEVER, T., Sonsuz Mekanın Peşinde, Klasik Yayınları, İstanbul 2010.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6