Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tesis Planlama ve Yerleştirme MYU 529 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ORHAN TORKUL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Raşit CESUR, Arş.Gör. Merve ŞİŞCİ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yeni kurulacak bir işletme için farklı kuruluş yeri alternatifleri arasından en uygun yeri seçebilen, işletme ile ilgili iş akışlarını çıkararak tesis yerleşimini sistematik olarak planlayabilen ve iş yeri düzenini belirleyebilme yeteneğini öğrencilere kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

1. İHTİYAÇ TANIMLAMA
Temel Tanımlar: Tesis Planlama Tanımı, Önemi, Stratejisi
Ürün Süreç ve Çizelge Tasarımı: Ürün Tasarımı, Süreç Tasarımı, Çizelge Tasarımı, Tesis Tasarımı
Akış ve Faaliyet İlişkisi: Departmana göre Planlama, Faaliyet İlişkileri, Akış Planlama, Akış Ölçme
Personel İhtiyaçları: Çalışan-Tesis Ara Yüzü
2. ALTERNATİF GELİŞTİRME: TANIMLAR VE TEKNİKLER
Malzeme Taşıma: Malzeme Taşıma Konusuna Ait tanımlar, Özellikleri, Malzeme Taşıma Sistem Tasarımı, Ekipmanları, Malzeme Taşıma Maliyetleri Tahmini
Yerleşim Planlama Modelleri ve Tasarım Algoritması: Temel Yerleşim Tipleri, Prosedürleri, Algoritma Yaklaşımları, Ticari Tesis Yerleştirme Paketleri, Yerleşim Alternatifleri Geliştirme

3. FARKLI TESİS FONKSİYONLARI İÇİN TESİS TASARIMI
İmalat Sistemleri: Geleneksel Otomasyon Sistemleri, Esnek Otomasyon Sistemleri, Tek Aşamalı Çok Makineli Sistemler, JIT
Tesis Sistemleri: Yapısal Sistem Performansı, Ek Sistemler, Ortam İle İlgili Sistemler, Elektrik ve Işıklandırma Sistemleri, Güvenlik Sistemleri, İnşaat Otomasyon Sistemleri, Tesis Bakım Yönetim Sistemleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tesis planlama ile ilgili temel kavramları bilme Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Kuruluş yeri için alternatifler arasından seçim yapabilme Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Taşıma modellerini bilen ve uygulama Anlatım, Tartışma,
4 İş yeri düzenleme ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilme, Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Sistematik iş yeri düzenini planlayabilen, modelini kurabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
6 Çeşitli tekniklerle modeli çözebilme Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Mevcut veya yeni kurulacak bir işletme için tesis tasarımı ve düzenlemesi yapabilme ve sunabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Kavramlar
2 Ürün, Süreç ve Çizelge Tasarımı
3 Akış Planlama
4 Faaliyet İlişkileri
5 Personel İhtiyaçları
6 Malzeme Taşıma Sistemleri: Temel Tanımlar
7 Malzeme Taşıma Ekipmanları ve Maliyetleri
8 Yerleşim Planlama Modelleri ve Tasarım Algoritmaları
9 Ticari Tesis Yerleştirme Paketleri
10 İmalat Sistemleri
11 Tesis Sistemleri
12 Gerçek Endüstri Programlarında Uygulama
13 Gerçek Endüstri Programlarında Uygulama
14 Gerçek Endüstri Programlarında Uygulama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

TOMPKINS J.A., WHITE J. A., BOZER Y.A., TANCHOCO J.M.A., Facilities Planning Third Edition, 2003
FRANCIS R.L., MCGINNIS JR., L.F., WHITE J.A., Facility Layout and Location an Analytical Approach, Second Edition, 1992, Prentice Hall,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sürdürülebilir kalkınma ve mühendislik yönetimi alanında gelişmelerini sürdürülebilirliği sağlamak için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 37
2. Ödev 38
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6