Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebi Gazetecilik GZT 038 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Temel Gazetecilik, Haber Toplama ve Yazma Teknikleri 1, Haber Toplama ve Yazma Teknikleri derslerinin alınmış olması önerilir.

Önerilen Seçmeli Dersler

Gazete Yazı Türleri

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders, edebi yöntemler ile gazeteciliğin esaslarının bir arada kullanıldığı bir habercilik formu olan edebi gazeteciliğin tanımı, kapsamı, tarihçesi, örnekleri, türe özgü teknikler hakkında bilgi vermeyi ve edebi gazetecilik teknikleriyle haber yazma pratiği kazandırmayı amaçlamaktadır. 

Dersin İçeriği

Edebi gazeteciliğin tanımı, kapsamı, tarihçesi, kuramsal arkaplanı, öncüleri , önemli örnekleri, edebi gazetecilik formları, dijital çağda edebi gazeteciliğin konumu konularını kapsamaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Soru-Cevap,
2 Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
4 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Soru-Cevap, Anlatım,
6 Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
8 Tartışma,
9 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
10 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Soru-Cevap, Anlatım,
12 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
13 Tartışma,
14 Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebi gazeteciliğe dair temel bilgiler: Tanım ve kapsam
2 Edebi gazeteciliğin tarihçesi: Öncüler ve önemli örnekler
3 Edebi gazeteciliğin kuramsal arkaplanı
4 Edebi gazetecilik formunun önemli örnekleri: Okuma ve tartışma
5 Edebi gazetecilik formunun önemli örnekleri: Okuma ve tartışma
6 Türk edebiyatının edebi gazetecilik açısından olanakları: Örnek metinler
7 Türk edebiyatının edebi gazetecilik açısından olanakları: Örnek metinler
8 Arasınav
9 Edebi gazetecilik türündeki metinleri incelenmesi: Örnek çözümlemeler
10 Habercilikteki dönüşüm ve edebi gazetecilik
11 Dijital çağda edebi gazeteciliğin konumu ve yeni olanaklar
12 Çağdaş/güncel edebi gazetecilik örneklerinin incelenmesi
13 Ödev sunumları
14 Ödev sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Aydın Engin. (2018). Homeros’un Rüyası :Edebiyatın Kapı Komşusu Röportaj. Siyah Kitap

Yaşar Kemal. (2011). Röportaj Yazarlığında 60 Yıl. Yapı Kredi Yayınları

Yaşar Kemal. (2018). Bu Diyar Baştan Başa (1-2-3-4). Yapı Kredi Yayınları

Truman Capote. (2017). Soğukkanlılıkla. Sel Yayıncılık

John Hersey (2017). Hiroşima. Nora Kitap

Robert Fulford (2017). Anlatının Gücü: Kitle Kültürü Çağında Hikayecilik. Kolektif Kitap

Ömer Özer. (2104). Haber Roman. Literatürk

Meltem Gönden (2019). George Orwell'in Edebi Gazeteciliği: Wigan İskelesi Yolu Üzerine bir İnceleme, Akdeniz İletişim Dergisi, sayı:32

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir.
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir.
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir.
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. X
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. X
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. X
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. X
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. X
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. X
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
29 X
30 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
1. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 42 3 126
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5