Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Okuryazarlığı GZT 009 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mevcut medya metinleri üzerine eleştirel düşünmeyi ve medya metinleri oluşturmada özgünlüğü sağlayacak yaratıcılığı içeren bu ders, öğrencilerin proje çalışmalarının hem üretim hem de tüketim aşamalarında bilinçli ve farkında yaklaşım  geliştirmelerini hedefleyen bir derstir.

 

Dersin İçeriği

Geleneksel  Medya Okuryazarlığı ve Görsel Okuryazarlık İlkeleri, Medya Okuryazarlığında Yeni Yönelimler, Medya Okuryazarlığında İmge ve Üretimi, Dünyada Medya Okuryazarlığı  Çalışmaları ve Tarihsel Süreç,Görsel – yazılı ve işitsel medya çıktılarını değerlendirme ve üretebilme yetisi, Medya iletilerinin içeriğinin analizi ve temsil, Medya Metinlerinde Toplumsal Değerler, Medya Okuryazarlığı ve Habercilik, Medya Okuryazarlığı ve Medya Metinlerinde Subliminal Mesaj, Medya okuryazarlığı ve yeni iletişim teknolojileri ilişkisi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medya metinleri ve etkilerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap,
2 Medya okuryazarlığının ne anlama geldiğini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Geleneksel ve yeni medyanın etkilerini karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 Medya mesajlarını eleştirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Medya ve kültür ilişkisini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
6 Dijital medya okuryazarlığını analiz eder. Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: Kapsam, Gerekçe, Önem, Yükümlülükleri
2 Geleneksel Medya Okuryazarlığı ve Görsel Okuryazarlık İlkeleri
3 Medya Okuryazarlığında Yeni Yönelimler
4 Medya Okuryazarlığında İmge ve Üretimi
5 Dünyada Medya Okuryazarlığı Çalışmaları ve Tarihsel Süreç
6 Görsel – yazılı ve işitsel medya çıktılarını değerlendirme ve üretebilme yetisi
7 Medya iletilerinin içeriğinin analizi ve temsil
8 vize-arasınav
9 Medya Metinlerinde Toplumsal Değerler
10 Medya Okuryazarlığı ve Habercilik
11 Medya Okuryazarlığı ve Medya Metinlerinde Subliminal Mesaj
12 Medya Okuryazarlığı ve Sosyal medya
13 Medya okuryazarlığı ve yeni iletişim teknolojileri ilişkisi
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Medya Okuryazarlığı, M,Şimşek, N, Türkoğlu, 2016 Pales yy

Medya Okuryazarlığı, M, Bostancı, 2019, Nobel yy

Medya Okuryazarlığı, E.Durur, 2017, Siyasal Kitabevi

Medya Okuryazarlığı, C,Ilgaz, 2019, Der yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir.
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. X
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. X
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. X
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. X
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. X
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. X
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. X
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. X
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. X
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
29
30
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5