Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sismik Modelleme JFM 530 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Uygulamalı sismik konusunda araştırma yapacakların bilgi düzeylerini yükseltmek
Dersin İçeriği Modellemenin amacı; Modellemede sayısal uygulamalar, Fourier, Radon, Laplace, ve Hartley integralleri; Ters problemler ve çözüm yöntemleri; Biçimlendirme Süzgeçleri; Ters evrişim (Dekonvolüsyon); Yapay sismogramlar; Işın izleme yöntemiyle yapay sismogram üretimi; Sonik loglardan yapay sismogram üretimi; Elastik ve elastik olmayan ortamlarda soğrulma; Akustik dalga denklemi ile modelleme; Elastik dalga denklemi ile modelleme; Modellemede spektral ve sonlu farklar yöntemleri; Modelleme yardımıyla litolojik kestrim
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sismik modellemede temel kuralları uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
2 Yer altının gerçekci görüntülenmesinde deneyim kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
3 Sismik verilerin yorumlanmasında deneyim kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
4 Bazı jeolojik modeller için yapay sismogram üretir. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
5 Dalga alanı modellemesi için bilgisayar programlama yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Modellemenin amacı 1. Hafta Sunusu
2 Modellemede sayısal uygulamalar 2. Hafta Sunusu
3 Fourier, Radon, Laplace ve Hartley integralleri 3. Hafta Sunusu
4 Ters problemler ve çözüm yöntemleri 4. Hafta Sunusu
5 Biçimlendirme Süzgeçleri 5. Hafta Sunusu
6 Ters evrişim (Dekonvolüsyon) 6. Hafta Sunusu
7 Yapay sismogramlar 7. Hafta Sunusu
8 Işın izleme yöntemiyle yapay sismogram üretimi 8. Hafta Sunusu
9 Sonik loglardan yapay sismogram üretimi 9. Hafta Sunusu
10 Elastik ve elastik olmayan ortamlarda soğrulma 10. Hafta Sunusu
11 Akustik dalga denklemi ile modelleme 11. Hafta Sunusu
12 Elastik dalga denklemi ile modelleme 12. Hafta Sunusu
13 Modellemede spektral ve sonlu farklar yöntemleri 13. Hafta Sunusu
14 Modelleme yardımıyla litolojik kestrim 14. Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu Haftalık verilen Ders Notu ve internet ortamında ppt dosyası
Ders Kaynakları Clayton, R., and Engquist, B., 1977, Absorbing boundary conditions for acoustic and elastic wave equations: Bull. Seis. Soc. Am., 67, 15291540.

Kosloff, D., and Baysal, E.,1982, Forward modeling by a Fourier method, Geophysics, 47, 1402-1412.

Kosloff, D., Reshef, M., and Lowenthal, D. ,1984, Elastic wave calculation by Fourier method, Bull. Seism. Soc. Am., 74, 875-891.

Claerbout, J.F., 1985, Imaging the Earths Interior. Blackwell Sci.Publ.

Saatçılar, R., and Ergintav, S. ,1991, Solving elastic wave equation with Hartley method, Geophysics, 56, 274-278.

Redfern, D., and Campbell, C., 1998, The Matlab 5 Handbook: Springer-Verlag.

Zhang, B., Papageorgiou, A., S., Tassoulas, J., L., 1998, A hybrid numerical technique, combining the finite-element and boundary-element methods, for modeling the 3D response of 2D scatterers, Bull. Seism. Soc. Am. 88, 1036-1050.

Lines, L. R., Slawinski, R., and Bording, R. P., 1999, A recipe for stability of finite-difference wave-equation computations: Geophysics, 64, 967969.

Zelt, C. A., 1999, Modelling strategies and model assessment for wide-angle seismic traveltime data, Geophys. J. Int., 139, 183-204.

Olsen, K., B., Nigbor, R., Konno, T., 2000, 3D Viscoelastic Wave Propagation in the Upper Borrego Valley, California, Constrained by Borehole and Surface Data, Bull. Seism. Soc. Am. 90, 134-150.

Margrave, G.F., 2001, Numerical methods of exploration seismology with algorithims in MATLAB. The University of Calgary Publ.

Yılmaz, O., 2001, Seismic Data Analaysis. Vol. I, II, SEG Publ.

Zelt, C. A., K. Sain, J. V. Naumenko, and D. S. Sawyer, 2003, Assessment of crustal velocity models using seismic refraction and reflection tomography, Geophys. J. Int., 153, 609-626.

E. Minkoff, S.E., Stone, C.M., Bryant, S., and Peszynska, M., 2004, Coupled geomechanics and flow simulation for time-lapse seismic modeling. Geophysics, V. 69, NO. 1 , P. 200211,

Zelt, C. A., R. M. Ellis and B. C. Zelt, 2006, 3-D structure across the Tintina strike-slip fault, northern Canadian Cordillera, from seismic refraction and reflection tomography, Geophys. J. Int., 167, 1292-1308.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 2 10 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6