Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gravitede Modelleme JFM 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gravite yönteminde çeşitli düz ve ters çözüm teknikleri kullanılarak yer içinin yada anomaliye neden olan kaynağın modellenmesi, yani modeli belirleyen parametrelerin saptanması.

Dersin İçeriği

Modellemenin amaç ve kapsamı, düz ve ters problem çözümlerinde modelleme, doğrusal ve doğrusal olmayan problemler ve çözüm teknikleri, düz ve ters çözüm tekniklerinin gravitedeki uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modellemenin amaç ve kapsamını tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Düz problem çözümünü ve Talwani yöntemini uygular, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Ters problem çözümünü ve Marquardt-Levenberg yöntemini uygular, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Doğrusal ve doğrusal olmayan problemlerin çözüm tekniklerini karşılaştırır, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Düz ve ters çözüm tekniklerinin gravitedeki uygulamalarını yorumlar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma,
6 Gravite yönteminde düz ve ters çözüm tekniklerini kullanılarak parametre saptar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Modellemenin amaç ve kapsamı
2 Düz problem çözümü ve Talwani yöntemi
3 Talwani yöntemi ve uygulaması
4 Ters problem çözümü
5 Ters problem çözümü ve Marquardt-Levenberg yöntemi
6 Marquardt-Levenberg yöntemi ve uygulaması
7 Doğrusal ve doğrusal olmayan problemler ve çözüm tekniklerinin karşılaştırılması
8 Ters çözümde başlangıç parametrelerinin, bastırma faktörünün ve yakınsama kriterinin belirlenmesi
9 Fay ve düşey prizma model parametrelerinin iteratif yöntemle hesabı
10 Düz ve ters çözümün gravitedeki uygulamaları - Makale taraması
11 Düz ve ters çözümün gravitedeki uygulamaları - Makale taraması
12 Düz ve ters çözümün gravitedeki uygulamaları - Makale taraması
13 Düz ve ters çözümün gravitedeki uygulamaları - Makale taraması
14 Düz ve ters çözüm tekniklerinin genel tekrarı ve karşılaştırmaları
Kaynaklar
Ders Notu

Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir IŞIK)

Ders Kaynakları

1- CANITEZ, N., 1997. Jeofizikte Modelleme. Literatür yayınları, No:14, İstanbul.
2- IŞIK, M., 1997. Değişken Yoğunluklu Sedimanter Basen Anomalilerinin Ters Çözümü. Kocaeli Üniv. Fen Bil. Ens., Doktora tezi, İzmit.
3- IŞIK, M., 1998. Gravite yönteminde fay ve düşey prizma modellerinin yatay türev teknikleri ile hızlı yorumu. Kocaeli Ünv. Uygulamalı Yerbilimleri 2,57-67.
4- LINES, L.R. and TREITEL, S., 1984. Tutorial : A review of least-squares inversion and its application to geophysical problems. Geophysical Prospecting 32, 159-186.
5- MARQUARDT, D.W., 1963. An algorithm for least squares estimation of nonlinear parameters, J. Soc. Indust. Appl. Math.11, 431-441.
6- TALWANI, M., WORZEL, J.L. and LANDISMAN, M., 1959. Rapid gravity computations for two-dimensional bodies with application to the Mendocino Submarine Fracture Zone. J.Geophys. Res. 64, 49-59.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6