Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yüksek Öğretimin Yönetim ve Organizasyonu YOG 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN TİTREK
Dersi Verenler Prof.Dr. OSMAN TİTREK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yönetim disiplini kapsamında son yüzyılda meydana gelen işletme yöneticiliğe ilişkin düşünceler, teori tartışmaları, güncel eleştiriler ve yeni yaklaşımlar dersin içeriğini oluşturmaktadır. Amaç yönetici adaylarının yöneticilik disiplininin düşünsel evrimine ilişkin birikim edinmelerini ve öngörülerini geliştirmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, yüksek öğrenim için önemli olan yönetim ve organizasyon ile ilgili temel kavram ve tanımlar, klasik , neo-klasik ve modern yönetim teorileri ile yönetimin fonksiyonları ve yönetim süreçlerini kapsamaktadır. Ayrıca post-modernizmle beraber yeni yönetim yaklaşımları ele alınacaktır. Post-modern yönetim teorisini hazırlayan tarihi, sosyolojik, politik ve ekonomik geçmişten itibaren tüm yönetim araç ve teknikleri ders çerçevesinde uygulamalar ve Türkiye’deki yansımalar açısından ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yönetim teorilerini değerlendirebilme ve sorgulayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
4 Yönetimin ve yöneticiliğin değişken ve parametrelerini analiz edebilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Yönetsel süreçleri kavrayabilme ve irdeleyebilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap,
7 Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yönetim Organizasyonun Yüksek Öğrenimdeki Önemi, Yönetim, Yönetici ve Örgüt Kavramları Mucuk, İsmet (1997), Modern İşletmecilik, Türkmen Kitapevi, İstanbul., Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul
2 Yönetim düşüncesinin evrimi: Klasik, Neo-Klasik ve Modern Yönetim Düşüncesi Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul, BOONE, Louis E. ve David L. Kurtz (1992), Managment, 4.b. , McGraw- Hill Inc. , Newyork
3 Durumsallık ve Sistem Yaklaşımları EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul
4 Yönetim Fonksiyonları :Planlama,Örgütleme, Yöneltme, Koordinasyon, Kontrol DONNELLY, James H., James L. Gibson ve John M. Ivancevich (1992), Fundamentals of Management, Richard D. Irwın, USA
5 Yönetim Süreçleri: Önderlik, Motivasyon, İletişim, Karar verme MESCON, Michael H., Michael Albert ve Franklin Khedouri (1988), Management, 3 b., Harper &Row , USA
6 Hedeflere Göre Yönetim PAMELA, S. Lewis, Stephen H. Goodman ve Patrica M. Fandt (1995), Managment- Challenges In The 21 st Century, West Publishing Company, New York
7 ARA SINAV
8 Yönetim düşüncesinin evriminde modernizmden post-modernizme geçiş GRIFFIN, Ricky W. (1992), Management , 4 b.,Houghton Mifflin Company, USA EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul; Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım
9 Değişim yönetimi, Kalite yönetimi (ISO) ve Toplam Kalite Yönetimi WEIHRICH, Heinz ve Harold Koontz (1993), Managment- A Global Perspective, 10.b. , Mc-Graw-Hill Inc. New York
10 Temel yetenek, küçülme, dış kaynak kullanımı, Şebeke ve sanal örgütler EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul
11 Öğrenen Örgütler, Kıyaslama ve değişim mühendisliği, Güçlendirme ve Takım kurma Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul WEIHRICH, Heinz ve Harold Koontz (1993), Managment- A Global Perspective, 10.b. , Mc-Graw-Hill Inc. New York
12 Stratejik yönetim ve Stratejik İşbirlikleri Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul , DONNELLY, James H., James L. Gibson ve John M. Ivancevich (1992), Fundamentals of Management, Richard D. Irwın, USA
13 Örgüt kültürü ve iş ahlakı EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul GRIFFIN, Ricky W. (1992), Management , 4 b.,Houghton Mifflin Company, USA
14 Ulusal iş sistemleri Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler

Ders Kaynakları

Genç, Nurullah (2008) Yönetim ve Organizasyon, Seçkin Yayıncılık
Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul.
Şimşek, M.Şerif ve Said Kıngır (2006), Çağdaş Yönetim Araçlarından Seçmeler, Nobel Yayın ve Dağıtım, İstanbul
Yönetim Teorileri ve Yaklaşımlarına İlişkin Makale ve Bildiriler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
3 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur.
6 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulamabağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Alanındaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6