Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Akademik Yazarlık YTE 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere akademik yazarlık becerileri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Akademik yazarlığı genel çerçevesiyle anlatmak.

Akademik bir metin yazmak için kullanılan çeşitli beceri ve yaklaşımları göstermek.

Bir fikir ve hipotez ortaya koymak.

Araştırma ve yazma yöntemlerini öğretmek ve uygulamaya koymak.

Kaynakları elde etmenin ve bu kaynakları kullanmanın yollarını belirtmek

Akademik bir makale yazabilme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Akademik yazarlıkla ilgili temel kavramları tanımlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Akademik yazılarda konu seçimi, hipotez oluşturma, referans verme ve kaynakça oluşturma gibi temel bilgileri çalışmalarında kullanır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Akademik yazı yazma becerisini geliştirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Akademik yazarlığın tanımı. Akademik ya da bilimsel yazarlık.
2 Bilim ve Bilimsel Düşünce Yöntemi Fikir ve hipotez oluşturma
3 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Veri Toplama Yöntemleri
4 Akademik yazının amacı
5 Kaynak Gösterme Metin İçinde Kaynak Gösterme, Metin İçinde Alıntı Yapma Kaynakçada Kullanılan Kaynak Belirtme Biçimleri
6 Akademik, bilimsel yazılarda dil ve anlatım
7 Akademik yazı çalışması, makalenin bölümlerini oluşturma
8 Konu seçimi ve hipotezin oluşturulması. Başlık, özet ve anahtar sözcükler
9 Ara sınav
10 İncelemede kullanılacak yöntemin belirlenmesi, kuramsal arka planın oluşturulup giriş bölümünün yazılması,
11 Seçilen konuya uygun alt başlıkların belirlenmesi. Bulgular ve tartışma
12 Sonuç bölümünün yazımı
13 Kaynakçayı oluşturma
14 Akademik çalışmaya uygun bilimsel bir ortamın bulunması. Çalışmanın yayımlanması ya da sözlü olarak sunumu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Karasar, Niyazi. Araştırmalarda Rapor Hazırlama, Ankara: Alkim, 1995.
2.Üstdal, Muzaffer ve Kural Gülbahar. Bilimsel Araştırma Nasıl Yapılır, Nasıl Yazılır, İstanbul: Beta Basım Yayım, 1997.
3. Dinler, Zeynel. Bilimsel Araştırma ve Internet´e Bağlı Bilgi Merkezleri, Bursa: Ekin Kitapevi Yayını, 2000.
4.Arıkan, Rauf. Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma, Ankara: Gazi Kitapevi, 2000.
5.Kansu, Emin. “Bilimsel Yanıltma ve Önlenmesi”, Dünya’da ve Türkiye’de Bilim, Etik ve Üniversite. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, 2000.
6.Seyidoğlu, Halil. Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, İstanbul: Güzel Yayınları, 2000.
7.Şenatalar, Burhan. “Bilinmeyen Akademik Etik”, Görüş. Ocak
2001.
8.Türkiye Bilimler Akademisi. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi, 2002.
9.Day, A. Robert. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır, (Çev.) Gülay Aşkar Altay, Ankara: Tübitak Yayınları, 2003.
10.Yıldırım, Cemal. Bilim Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2004.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6