Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlk Dönem Kelam Anlayışları KLM 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam medeniyetinde ortaya çıkan ilk dönem kelam okullarının kelam problemleri yorumları hakkında öğrencileri bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği İman amel ilişkisi, büyük günah işleyenlerin dini konumu, Tanrı kelamının yaratılmış olup olmadığı gibi ilk dönem kelam sorunlarının kronolojik olarak anlatılır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İman ve İslam tanımlarını ve aralarındaki farkların tanımlar ve ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Büyük günah işleyenlerin dini konumuna ilişkin konuları tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Allahın sıfatları, Tanrının görülüp görülemeyeceği, Allah Kelamı/Kuranın özellikleri gibi konuları kavrar, tanımlar ve ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İnsan iradesi, kader-kaza gibi konuları tanımlar ve ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 İmamet ve hilafetle ilgili görüşleri tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Peygamberliğin önemi ve özellikleri, mucizelerin nitelikleri, peygamberlikle ilişkisini tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İman-İslam bahisleri
2 İman-Amel ilişkisi
3 Mürtekib-i Kebire(Büyük günah işleyenlerin durumu)
4 Hilafet-İmamet meselesi
5 Tevhit ve Allahın sıfatları
6 Sıfatullah ve isim-müsemma meselesi
7 Kelamullah ve Halkul-Kuran meselesi
8 Kelamullah ve Halkul-Kuran meselesi (II)
9 Rüyetullah meselesi
10 Kader-Kaza anlayışları
11 İnsanın hürriyeti ve irade meselesi (I)
12 İnsanın hürriyeti ve irade meselesi (II)
13 Mucize Sorunu
14 14 Nübüvvet ve mucize İlişkisi
Kaynaklar
Ders Notu S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003
Ders Kaynakları Ebul-Müntehâ, Şerhul-Fıkhıl-ekber li Ebî Hanife, İst., 1307 h.
Cüveynî, el-İrşad, Kahire, 1950
Bakıllanî, el-İnsaf, Kahire, 1963.
Eşarî, el-İbane, Medine, 1409 h.
Kadı Abdulcebbar, Şerhu Usûlil-hamse.
W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.
Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türkî, Şerhul-Akîdetit-Tahaviyye, Beyrut, 1987.
Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.
Halil İbrahim Bulut, Mucize ve Peygamber, İst.,2002.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6