Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat Sosyolojisi RES 538 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders sanat ve sosyolojinin kesişim noktalarını inceleyerek sanatın sosyolojik boyutunu tartışmaya açmayı hedeflemektedir. 

Dersin İçeriği

Sanat sosyolojisi; Kültür Endüstrisi; Yaratıcı Endüstriler; Kültürel Direniş; Sanat Emeği;

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sanat ve Sosyoloji arasındaki ilişkiyi öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sosyolojinin sanat eserini nasıl analiz ettiğini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sanatın toplumsal yönünü tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Sanatçının emeğini sosyolojik olarak değerlendirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Sanatın toplumsal rolünü ve olası görevlerini tartışabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Sanat ve Sosyoloji nerede kesişir? -
2 Sanat Nesnesinin Sosyolojik Okuması Zolberg, Vera. “Sanat Nesnesinin Sosyolojik Okuması”, Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak, ss:61-85.
3 Sanatçıya Sosyolojik Bakış Zolberg, Vera. “Sanatçı Doğulur mu? Sanatçı Olunur mu?”, Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak, ss:113-140.
4 Toplum ve Kültür Endüstrisi Adorno, Theodor. “Kitlelerin Aldatılışı olarak Aydınlanma”, Kültür Endüstrisi/ Kültür Yönetimi, ss:45-108.
5 21. yüzyılda Yaratıcı Endüstriler Raunig, Gerald. “Kitlelerin Aldatılışı olarak Yaratıcı Endüstriler”, Sanat Emeği: Kültür İşçileri ve Prekarite, ss:219-236.
6 Kültürel Direniş Aracı olarak Sanat Foster, Hal. (2011). “Kültürel Direniş”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 131-154.
7 Sanat ve Sanat Emeği Artun, Ali. “Sanat Emeği”, Sanat Emeği: Kültür İşçileri ve Prekarite, ss:11-21.
8 Sanat Emeği ve Kültür İşçileri
9 ARA SINAV_ FİNAL Ödev Taslağı -
10 Neoliberalizm ve Sanat Emeği
11 Sanat ve Yönetimsellik İlişkisi
12 Sanatın Ölçüsü Paolo Virno. “Sanatın Ölçüsüzlüğü”, 169-204.
13 Sanat Eğitimi ve Toplumsal Eşitsizlik Bakçay, Ezgi. “Sanatçıları Kim Yarattı? Sanat Eğitiminde Toplumsal Eşitsizliğin Yeniden Üretimi” _ E-skop
14 Tekrar ve Tartışma -
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak X
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi X
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması X
6 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek X
7 Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak
8 Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6