Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Din Eğitimi FDE 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK
Dersi Verenler Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Kübra CEVHERLİ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders karşılaştırmalı eğitimle ilgili yaklaşımlarla birlikte dünyadaki din öğretimi politikaları, pedagojisi vb. alanındaki politika ve değişim sürecinin anlaşılmasını amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Karşılaştırmalı eğitim, metot, niçin karşılaştırmalı din eğitimi, okullarda din dersi modellerini etkileyen unsurlar, din dersine ilginin artma nedenleri, din-devlet ilişkisi ve din öğretimi politikası, Bazı uluslar arası örgütler ve din öğretimi, AGİT Toledo din hakkında öğrenme raporu, Avrupa Konseyi raporu

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karşılaştırmalı eğitim kavramlarını ve metodunu betimler Anlatım, Soru-Cevap,
2 Son yıllarda uluslararası düzeyde okullarda din öğretimi alanındaki gelişmeler ve çalışmaları değerlendirir Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Okullarda din öğretimine etki yapan faktörleri eleştirel olarak tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Din öğretimi ve insan hakları ilişkisini gösterir Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Gerekçeli olarak farklı din öğretimi politikalarını formüle eder Anlatım, Soru-Cevap,
6 Ülkelerdeki din eğitimi uygulamalarını karşılatırır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Karşılaştırmalı eğitim ve araştırma yaklaşımları
3 Niçin okullarda karşılaştırmalı din öğretimi?
4 Din öğretimine uluslar arası ilginin artma nedenleri
5 Okullarda din eğitimi modellerinin oluşumuna etki yapan faktörler
6 Din-devlet ilişkisi ve din eğitimi
7 Avrupa Konseyinin Din öğretimi politikası ve raporu
8 Ara sınav
9 AGİT Toledo din hakkında öğrenme raporu
10 AİHM kararlarında din dersleri
11 Bazı Batı Avrupa ülkelerinde okullarda din öğretimi
12 Bazı Batı Avrupa ülkelerinde okullarda din öğretimi
13 Bazı İslam ülkelerinde okullarda din öğretimi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1] Köse, A. & T. Küçükcan (2008) (eds) Avrupa Birliği Ülkelerinde Din-Devlet İlişkileri, İSAM Yayınları, İstanbul.
[2] MEB (2003) Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları Uluslararası Sempozyumu, MEB Yayınları, Ankara.
[3] Kaymakcan, R. (2004) Günümüz İngilteresinde Din Eğitimi, Dem yayınları, İstanbul.
[4] Bray, M. Ve diğerleri (2007) (eds) Comparative Education Research, Approaches and Methods, Springer.
[5] Çelebi, İ. (2007) (eds) Avrupa Birliğ Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi, Ensar Neşriyat, İstanbul.
[6] Kaymakcan, R. (2007) Yeni ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim programı İnceleme ve Değerlendirme Raporu, Sabancı Un. Eğitim reformu Girişimi, Myra Yayıncılık, İstanbul.
[7] OSCE (2007) Toledo Guiding Principles on teaching About Religions and Beliefs in Public Schools, OSCE, ODIHR, Warsaw.
[8] Keast, J. (2007) (ed) Religious diversity and intercultural education: a reference book for schools, Council of Europe, Strasbourg.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. X
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir.
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir.
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. X
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir.
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir.
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir.
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. X
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir.
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir.
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir.
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir.
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir.
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. X
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. X
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6