Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uzaktan Eğitim Kuramları ve Uygulamaları BTO 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET BARIŞ HORZUM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı uzaktan eğitimin ne olduğu, neden gerekli olduğu, uzaktan eğitim kuramları ve uygulamalarını kavrayabilmeyi sağlamaktır. Ders kapsamında uzaktan eğitimin ne olduğu, uzaktan eğitim uygulamaları, kuramları, paydaşlar ve rolleri, yönetmelik, usul ve esaslar hakkında bilgi edinilmesi ve uzaktan eğitimin Türkiye ve Dünyada nasıl gerçekleştiğinin anlaşılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Ders sayesinde günümüzde oldukça yaygın olan ve hayat boyu öğrenmeye yönelik uygulamaların başında gelen uzaktan eğitimin anlaşılması, tarihsel gelişimi, uzaktan eğitim teknolojileri, araştırmaları, uzaktan eğitimle ilişkili kuram ve uygulamaların tanıtılması sağlanabilecektir. Ayrıca ders kapsamında uzaktan eğitimde öğretim tasarımı, öğrenci özellikleri ve öğretimle ilgili bilgiler edinilebilecektir. Bunun yanında ders kapsamında basılı, işitsel, görsel ve etkileşimli teknoloji kullanımı ve bu teknolojiler için içerik geliştirme ile ilgili beceriler kazandırılacaktır. Derste uzaktan eğitimi yönetme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri kazandırılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uzaktan öğrenme kuramlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Uzaktan öğrenme kuramlarının farklarını açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Uzaktan öğrenme kuramlarına uygun bir ders planı hazırlar. Anlatım, Rol Oynama, Gözlem,
4 Uzaktan öğrenmede kullanılan teknolojileri tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Uzaktan öğrenme uygulamalarında uygun teknolojiyi seçer Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
6 Uzaktan öğrenmede uygun kuram ve teknoloji seçerek bir uygulama geliştirir. Problem Çözme, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Uzaktan eğitimin tanımları, özellikleri ve tarihsel gelişimi
2 Uzaktan eğitim uygulamaları
3 Teknoloji ve uzaktan eğitim
4 Uzaktan eğitim ve öğrenci
5 Uzaktan eğitim kuramları
6 Uzaktan eğitimde paydaşlar ve öğretim
7 Uzaktan eğitimde araştırma
8 Uzaktan eğitimde öğretim tasarımı
9 Uzaktan eğitim notları, çalışma rehberleri, basılı ve elektronik materyal tasarımı
10 Görsel, İşitsel ve Etkileşimli uygulamalarda materyal tasarımı
11 İnternetle uzaktan eğitim
12 Uzaktan eğitimde değerlendirme
13 Başlıca uzakta eğitim organizasyonları ve Yönetimi
14 Uzaktan eğitimde telif hakkı ve yönetmelikler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Verduin, J. R., & Clark, T. A. (1991). Distance education: The foundations of effective practice.
Keegan, D. (1996). Foundations of distance education. Psychology Press.
Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2000). Teaching and learning at a distance. M. Simonson (Ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill.
Bates, A. T. (2004). Technology, e-learning and distance education. Routledge.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University Press.
Schlosser, L. A., & Simonson, M. R. (2009). Distance education: definitions and glossary of terms. IAP.
Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning.
Cleveland-Innes, M. F., & Garrison, D. R. (Eds.). (2010). An introduction to distance education: Understanding teaching and learning in a new era. Routledge.
Moore, M. G. (Ed.). (2013). Handbook of distance education. Routledge.
Keegan, D. (Ed.). (2013). Theoretical principles of distance education. Routledge.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojileri, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgilere sahiptir.
2 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisiyle ilgili kavramları, fikirleri bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir
3 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara problemlerle ve çözüm yöntemleriyle ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü ifade eder.
4 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili uygulamalarda öngörülemeyen karmaşık durumlarla karşılaştığında sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır
6 Sorumluluğundaki kişiler ve özellikle öğrencilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, ailelerinin ve çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar
7 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level B2).
8 Eğitim teknolojisi ile ilgili araştırma yapar.
9 Mesleğini yürütürken, araştırmacı ya da veri kaynağı olma durumunda verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar.
11 Alanıyla ilgili öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerileri karşı karşıya kaldığı problemlere çözüm üretmede kullanır.
12 Öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojileri, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgileri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
13 Yeniliğe açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Toplumun değerleri ve çevreyi koruma konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,24
Dersin AKTS Kredisi 6