Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilim Akımları ve Yeni Yaklaşımlar ADE 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NURHAN ULUÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. NURHAN ULUÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

F.de Saussure ile birlikte, bu yüzyılın sonunda dilbilim alanında yeni akımlarla birlikte, dilbilimine bakış acıları tamamen değişmiştir. Bu yüzden, dilbilim akımlarının yeniden yorumlanmasına ihtiyaç vardır.

Dersin İçeriği

F.de Saussure ile birlikte, bu yüzyılın sonunda dilbilimi alanında yeni, akımlarla birlikte, dilbilimine bakış acıları tamamen değişmiştir. Bu yüzden, dilbilimi akımlarının yeniden yorumlanmasına ihtiyaç vardır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni dil akımlarının oluşumu hakkında bilgi edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Modern dilbiliminin, günümüz dile katkısını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
3 Modern dilbilimin Türkce’nin gelişimine katkısını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
4 Modern dilbilimi teorilerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Modern dilbiliminin dillerin gelişimine yaptığı katkıyı tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 Modern dilbilimini tarihsel süreç içerisindeki gelişimini tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Önemi, İçeriği ve Kapsamı
2 F. de Saussure den önceki Dil Bilimi akımları
3 F.de Saussure
4 Yapısalcı Dilbilimi
5 Dilbilim Akımlarının Doğuşu
6 İçeriksel Dilbilim
7 İşlevsel Dilbilim
8 Bağımsal Dilbilim
9 ARASINAV
10 Biçimsel ve İşlevsel Dilbilim
11 Chomsky ve Harris’in Dilbilim Teorileri
12 Fries’in Dilbilim Teorileri
13 Anlam Bilimsel Teoriler
14 Yapı ve Anlam arasındaki ilişki
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] F. de Saussure (2001); Grundfragen der Allgemeinen Sprachwissenschaft, Gruyter Verlag.
[2] Gerhard Helbig (1989), Geschichte der neueren Sprachwissenschaft, Verlag für Sozialwissenschaften.
[3] John Lyons (1975), Neue Perspektiven in der Linguistik, Verlag für Sozialwissenschaften.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. X
4 Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. X
5 Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. X
8 Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6