Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kalite Ekonomisi | KAL 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HİLMİ KIRLIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Ahmet AĞSAKAL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | sürekli iyileştirme amacına hizmet etmek üzere şirketlerin toplam kalite uygulamalarının sonuçlarını izlenmesi ve raporlanması gerekir. Kalite ekonomisi de toplam kalite performansının ölçülmesinde en önemli olan noktalardan bir tanesidir. Bu bağlamda kalitenin ölçülmesi, izlenmesi ve raporlanması özel bir bilgi yönetim sistemi kurulmalıdır. Bu sistemin kurulması için de kalite maliyet bileşenlerinin bilinmesi ve veri kaynaklarının iyi tanımlanması gerekir. |
Dersin İçeriği | 1.Kalite ekonomisinin kapsamı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi bağlamında Kalite Ekonomisinin Kapsamı | |
2 | Kalite maliyetleri ve Kalitesizlik Maliyetleri Ayrımı | |
3 | Kalite Maliyet Bileşenleri – Önleme Maliyetleri | |
4 | Kalite Maliyet Bileşenleri – Değerleme Maliyetleri | |
5 | Kalite Maliyet Bileşenleri – İç başarısızlık Maliyetleri | |
6 | Kalite Maliyet Bileşenleri – Dış başarısızlık Maliyetleri | |
7 | Kalite Maliyet Veri Kaynaklarının Tanımlanması –Firma içi veri Kaynakları | |
8 | Kalite Maliyet Veri Kaynaklarının Tanımlanması - firma dışı veri kaynaklarının | |
9 | Arasınav | |
10 | Kalite ve Kalitesizlik Göstergeleri ve Analizi | |
11 | Kalite ve Kalitesizlik Göstergeleri ve Analizi (Devam) | |
12 | Kalite Maliyet Sistemlerinin Kurulması - Sistem elemanlarının tanımlanması | |
13 | Kalite Maliyet Sistemlerinin Kurulması - Sistem Çıktılarının (raporların) Tasarımı | |
14 | Kalite Maliyet Sisteminin Yönetimi ve revizyonu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Belkouvi A.Riahi, (1992), “Quality Cost Accounting”, Qourum Books, Chicago University Pres |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |