Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sitogenetikte Uygulamalar BIY 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sitogenetik uygulamalarında kullanılan yöntemlerin öğrenilmesi

Dersin İçeriği

Kromozom materyallerinin elde edilmesi, test metotları, kromozomal anormallikler, istatistiksel analizler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sitogenetik çalışmalarda uyulması gereken temel ilkeler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
2 Çalışmalarda kullanılan çözeltilerin hazırlanması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun,
3 Bitki materyal temininde dikkat edilmesi gereken konular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Bitki kromozomlarının elde edilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
5 Bitki kromozomlarında gözlenen anormallik tipleri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
6 Deney hayvanı seçiminde dikkat edilmesi gereken konular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
7 Hayvan kromozomlarının elde edilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
8 Hayvan kromozomlarında gözlenen anormallik tipleri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
9 Ara Sınav Soru-Cevap,
10 İnsan kromozom çalışmalarında dikkat edilecek kurallar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
11 Kromozomal anormallik ve kardeş kromatid değişimi testleri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
12 Mikronukleus testi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
13 Comet analizi Anlatım,
14 Mayoz kromozomlarının eldesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
15 Elde edilen sonuçların değerlendirilmesinde istatistiksel analizler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sitogenetik çalışmalarda uyulması gereken temel ilkeler
2 Çalışmalarda kullanılan çözeltilerin hazırlanması
3 Bitki materyal temininde dikkat edilmesi gereken konular
4 Bitki kromozomlarının elde edilmesi
5 Bitki kromozomlarında gözlenen anormallik tipleri
6 Deney hayvanı seçiminde dikkat edilmesi gereken konular
7 Hayvan kromozomlarının elde edilmesi
8 Hayvan kromozomlarında gözlenen anormallik tipleri
9 İnsan kromozom çalışmalarında dikkat edilecek kurallar
10 İnsan kromozom çalışmalarında dikkat edilecek kurallar
11 Kromozomal anormallik ve kardeş kromatid değişimi testleri
12 Mikronukleus testi
13 Comet analizi
14 Mayoz kromozomlarının eldesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) Elçi, Ş., Sitogenetikte Araştırma Yöntemleri ve Gözlemler, 100. Yıl Üniversitesi Yayınları, No:18, 1994.
2) Topaktaş, M. ve Rencüzoğulları, E., Sitogenetik, Çukurova Üniversitesi, 1995.
3) Alanda yapılan çeşitli tezler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 25
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6