Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizik I FIZ 111 1 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜLAY GÜNDAY KONAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi GÜLAY GÜNDAY KONAN,
Dersin Yardımcıları Fizik Bölümü araştırma görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilere lisans eğitiminde gerekli olan temel mekanik, statik ve dinamik alt yapısının kazandırılması
Dersin İçeriği Fizik ve Ölçme, Tek Boyutta Hareket, Vektörler ve üç boyutta analizi, İki Boyutta Hareket, Hareket Kanunları, Dairesel Hareket, İş ve Kinetik Enerji, Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu, Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar, Katı Cisimlerin sabit bir Eksen Etrafında Dönmesi, Yuvarlanma hareketi ve Açısal Momentum, Denge ve Esneklik, Titreşim Hareketi
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçme ve temel birim sistemlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Bir boyutta hareketleri analiz eder ve problemlere uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Matematik Anabilim Dalına öğrenilenleri tatbik eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Statik, kinematik ve dinamik süreçlerle ilgili yapılara ve problemlere çözüm üretir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Statik, kinematik ve dinamik süreçleri modeller ve bu modelleri çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Fiziğin temel kanunlarını mekanik sistemlere uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Statik, kinematik ve dinamik süreçlerin analizini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
8 Matematik Anabilim Dalına öğrenilenleri tatbik eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
9 Mekanik enerjiyi tanımlar ve problemlerin çözümlerinde uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
10 İtme ve momentum kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar ve problem çözümlerinde bu kavramları kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
11 Esnek ve esnek olmayan çarpışmaları ayırt edebilir ve çarpışmalarla ilgili problem üretebilir ve çözebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
12 Mekanik enerjinin korunmadığı durumlarda korunumsuz kuvvetlerin yaptığı işi belirler ve sistemdeki mekanik enerji farkını hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
13 İş-kinetik enerji teoremini açıklar ve problemlere uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
14 Statik denge koşullarını açıklar ve problem çözümlerinde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Birim sistemleri [1] Sayfa 1-10
2 Vektörler [1] Sayfa 23-57
3 Bir Boyutta Hareket [1] Sayfa 27-47
4 İki Boyutta Hareket [1] Sayfa 57-72
5 Newton’un Hareket Yasaları [1] Sayfa 87-99
6 Newton’un Hareket Yasalarının Uygulamaları [1] Sayfa 116-126
7 Newton’un Evrensel Kütle Çekim Yasası [1] Sayfa 139-152
8 İş ve Enerji [1] Sayfa 172-185
9 ARASINAV
10 Enerjinin Korunumu [1] Sayfa 196-212
11 Momentum ve Sistemlerin Hareketi [1] Sayfa 227-243
12 Katı Cisimlerin Statik Dengesi [1] Sayfa 361-388
13 Açısal Momentum ve Dönme [1] Sayfa 284-300
14 Maddenin Özellikleri [1] Sayfa 309-319
Kaynaklar
Ders Notu [1] Y.Güney, İ.Okur, Fizik-I (Mekanik), Değişim Yayınları, 2009, Sakarya
Ders Kaynakları [2] Keller, F. J., “Fizik 1”, çev. Ed. Akyüz R.Ö. ve arkadaşları, Literatür Yayınevi, 2002, İstanbul
[3] Serway, ‘Fen ve Mühendislik İçin Fizik’ Palme Yayıncıcılık, Çev.Edit. Kemal Çolakoğlu, 2002, Ankara
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur.
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur.
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 76
1. Kısa Sınav 12
2. Kısa Sınav 12
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 111
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,44
Dersin AKTS Kredisi 4