Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Kimya Laboratuvarı I KIM 103 1 0 + 2 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ARMAĞAN GÜNSEL
Dersi Verenler Prof.Dr. MERYEM NİLÜFER YARAŞIR, Doç.Dr. ARMAĞAN GÜNSEL,
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Genel Kimya Dersi ve daha ileri dönemlerde görülecek olan mesleki ders ve laboratuvarlara alt yapı oluşturmak. Bu amaçla, laboratuvar malzemelerinin tanınmasını ve temel işlemleri yaparken ne tür malzemelerden nasıl faydalanacağının öğrenilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği Genel bilgiler ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar; Heterojen karışımların ayrılması; Homojen karışımların ayrılması; Yoğunluk tayini; Çözünürlük ve saflaştırma; Erime noktası, kaynama noktası; Süblimleşme; Kağıt kromatografisi; Avogadro sayısı ve mol kavramı, magnezyumun atom ağırlığının tayini; Gazlar; Karbondioksit (CO2) gazının eldesi ve tayini; Çözeltiler
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Heterojen karışımların ayrılma yöntemlerini bilir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun,
3 Homojen karışımların ayrılma yöntemlerini bilir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun,
4 Erime Noktası ve Kaynama Noktası Tayini yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun,
5 Yoğunluk Tayini yapabilir. Tartışma,
6 Karışımlarda Bileşen Yüzdelerinin Bulunmasını yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun,
7 Maddenin Kimyasal Özellikleri ve Kimyasal Reaksiyon Tipleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun,
8 Kimyasal Reaksiyonlar ve Stokiyometrik Hesaplamalar yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
9 ARASINAV Soru-Cevap,
10 Avagadro Sayısı ve Mol Kavramı, Magnezyumun Atom Ağırlığının Tayini yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
11 Gazlar hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
12 Sulu Çözeltiler ve Çözelti Hazırlama yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
13 Hidrat Suyu Tayini yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Eğitsel Oyun,
14 Telafi Deneyi Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
15 FİNAL SINAVI Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel İş Sağlığı ve Güvenliği [1]
2 Heterojen karışımların ayrılması [1] Sayfa 12
3 Homojen karışımların ayrılması [1] Sayfa 16
4 Erime Noktası ve Kaynama Noktası Tayini [1] Sayfa 23
5 Yoğunluk Tayini [1] Sayfa 23
6 Karışımlarda Bileşen Yüzdelerinin Bulunması [1] Sayfa 28
7 Maddenin Kimyasal Özellikleri ve Kimyasal Reaksiyon Tipleri [1] Sayfa 30
8 Kimyasal Reaksiyonlar ve Stokiyometrik Hesaplamalar [1] Sayfa 35
9 ARASINAV
10 Avagadro Sayısı ve Mol Kavramı, Magnezyumun Atom Ağırlığının Tayini [1] Sayfa 37
11 Gazların Difüzyonu [1] Sayfa 40
12 Sulu Çözeltiler ve Çözelti Hazırlama [1] Sayfa 43
13 Hidrat Suyu Tayini [1] Sayfa 51
14 Telafi Deneyi [1]
Kaynaklar
Ders Notu [1] Genel Kimya Laboratuvarı I Ders Notları, Fen Edebiyat Fakültesi,Kimya Bölümü.
Ders Kaynakları [2] Güler H., Saraydın D., Ulusoy U., Genel kimya laboratuvarı,Hatiboğlu yayınları, Ankara, 1996.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi.
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi.
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi.
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi.
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi.
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi.
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci.
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti.
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 2 2
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 105
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,2
Dersin AKTS Kredisi 4