Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kemometri ANK 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA ŞAHİN DÜNDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Matematiksel ve istatistiksel metotların kimyasal yolla elde edilen verilere uygulamalarını içerir. Kaliteli ve güvenilir veriler elde edilebilmesi için uygulanan teknikler ve yaklaşımlar vardır. Bunlar; Deneysel parametrelerin optimizasyonu, Deneysel tasarım, Kalibrasyon, Sinyal işleme gibi. Bu verilerden yola çıkarak bilgiler elde etmek. Kemometri, metot ile bunların kimyada uygulaması arasında bir bağ kurmaya çalışır.
Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deneysel yolla elde edilen verilerden yola çıkarak bilgiler elde etmek, Seçilen metotlarla bunların deneysel uygulamaları arasında bir bağ kurabilecek duruma öğrencilerin getirilmesi. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Kemometri ve uygulama alanları [1]
3 İstatistiksel metotlara giriş [1]
4 Bilgisayar destekli istatistiksel uygulamalar (örneğin, SPSS) [1]
5 Sinyal işleme [1]
6 Faktoriyel dizayn ve matrisler [2], [3]
7 Temel Bileşen Analizi (PCA) [2], [3]
8 Deneysel verilerin optimizasyonu [2], [3]
9 Deneysel verilerin optimizasyonu (Devamı) [2], [3]
10 ARASINAV
11 Deneysel dizayn ve metot seçimi [4]
12 Deneysel dizayn ve metot seçimi (Devamı) [4]
13 Laboratuvar ve endüstride kalite kontrol amaçlı uygulamalar [5]
14 Dönemin genel değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1]. Measurement, Statistics and Computation, McCormick, D., Roach, A., Wiley, Chichester, 1987.
[2]. Multivariate Calibration, Martens, H., Naes, T., Wiley, New York, 1989.
[3]. Practical Guide to Chemometrics, Haswell, S.J., (Ed.), Marcel Decker, New York, 1992.
[4]. Statistics and Chemometrics for Analytical Chemistry, J.N. Miller, J.C. Miller, Prentice Hall, 2004.
[5]. Chemometrics: Data Analysis for the Laboratory and Chemical Plant, Richard G. Brereton, Wiley, 2004.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Analitik Kimya alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar.
8 Analitik Kimya Bilim dalı için gerekli modern cihazlar ve metotlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir. Elde edilen sonuçları ve karşılaşılan sorunları gözlemleyip, çözüm yolları bulabilme yeteneğini kazanmış kimya doktoru unvanına sahip uzman kimyager ve akademisyen olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 14 14
Ödev 1 8 8
Performans Görevi (Seminer) 1 8 8
Final 1 20 20
Kısa Sınav 1 4 4
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6