Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgilerde Nitel Yaklaşımlar ve Veri Çözümleme Teknikleri SBE 601 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları AYŞEGÜL KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin yapacakları araştırmalarda nitel araştırma yöntemlerini kullanmalarına olanak verecek şekilde; veri toplama süreci ve araçlarını tanımalarını sağlamak. Bunun yanın sıra öğrencilere; toplanan nitel verinin nasıl çözümleneceği ve yorumlayacağı konusunda yeterlilik kazandırmak.
Dersin İçeriği Nitel Çalışmanın doğası, Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları, Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenemonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar], Nitel araştırma süreci, Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri, Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama), nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt), nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz)], raporlaştırma, nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik, nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nitel Çalışmanın doğası fark ederek nicel yaklaşımlardan farkını fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Nitel araştırma desenlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Nitel araştırma sürecini deneyimler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Nitel örneklemleri birbirinden ayırarak kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Nitel araştırma tekniklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Nitel veri işleme tekniklerini nasıl yapılacağını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Nitel veri yorumlama tekniklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
8 Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik işlemlerini fark eder ve kullanır. Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
9 Nitel araştırmalarda bilgisayar desteklerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nitel Çalışmanın doğası
2 Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları
3 Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenomonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar]
4 Nitel araştırma süreci
5 Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri
6 Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama)
7 Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama)
8 Nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt)
9 Nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz)
10 Raporlaştırma
11 Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik
12 Nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri
13 Nitel araştırma uygulamaları
14 Nitel araştırma uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. May T. (1996). Social Research: Issues, Methods and Process. Fourth Edition. Open University Press: USA
2. Cohen, L.; L. Manion (1997). Research Methods in Education. Fourth Edition. London and Newyork
3. Seale, C. (1999). The Quality of Quantitive Research: Introducing Qualitative Methods. Sage: London
4. Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun. Baki Kitapevi: Adana
5. Çepni, S. (2001). Araştırmacı Öğretmen ve Öğrenciler İçin: Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Erol Ofset: Trabzon
6. Robson, C. (2001). Real World Research: A Resource for Social Scientists and Practitioner-Researchers. Eighth Edition. Black Well: Oxford UK&Cambridge USA
7. Denzin, N. K.; Y. S. Lincoln (2002). Introduction: Entering the Field of Qualitative Research. The Qualitative Inquiry Reader. Ed: Norman K. Denzin&Yvonna S. Lincoln. Sage: London
8. Palmer, R.E. (2002). Hermenötik. Çeviren: İbrahim Görener. Anka yayınları: Ankara
9. Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş- Nitel ve Nitel Eleştirel Kuram Metodolojiler. Anı Yayıncılık: Ankara.
10. Punch, K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Baskı. Çev: Dursun Bayrak-H. Bader Arslan- Zeynep Akyüz. Siyasal Kitapevi: Ankara
11. Silverman, D. (2005). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook (second edition). Sage: London
12. Yıldırım, A.; H. Şimşek (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Basım. Seçkin Yayıncılık: Ankara
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6