Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Eğitiminin Tarihi,Sosyal ve Felsefi Temelleri SBE 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YUSUF KESKİN
Dersi Verenler Doç.Dr. YUSUF KESKİN,
Dersin Yardımcıları AYŞEGÜL KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sosyal Bilgiler dersinin hem dünyada, hem de Türkiye’deki tarihsel gelişimini, sosyal ve felsefi boyutuyla birlikte değerlendirmek.
Dersin İçeriği Sosyal Bilgiler kavramının ortaya çıkışı, gelişimi; Türkiye’de Sosyal Bilgiler kavramı, tarihsel gelişimi, geçmişten günümüze uygulanan programlar, programların içerik ve özellikleri, Sosyal bilgiler ders programlarındaki değişimin sosyal ve felsefi boyutuyla analizi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilgiler dersinin ortaya çıkışını tarihi, sosyal ve felsefi boyutlarıyla birlikte değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından günümüze uygulanan Sosyal Bilgiler öğretim programlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Sosyal ve felsefi değişimlerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarına nasıl yansıdığını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Günümüzde sosyal bilgiler alanında gelinen noktayı geçmişle karşılaştırmalı olarak inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Günümüzde uygulanan sosyal bilgiler programını sosyal ve felsefi boyutuyla analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Günümüz programını dünyadaki diğer örnekleri ile karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal Bilgiler kavramının/dersinin ortaya çıkışı
2 Sosyal Bilgilerin dersinin ortaya çıkış nedenleri ve sosyal bilgilerin sosyal bilimlerle ilişkisi
3 Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1923-1938 Atatürk Dönemi)
4 Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1938-1950 Milli Şef Dönemi)
5 Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1950-1960 Demokrat Parti Dönemi)
6 Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1960-1980 Kaotik Dönem)
7 Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1980-1990 Askeri Müdahale Dönemi)
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1990-2000 Değişim Dönemi)
10 Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (2000’li yıllar Küreselleşme Dönemi)
11 Uygulanan tüm programların karşılaştırmalı analizi
12 Dönemlere göre sosyal değişimlerin programlara yansımasının analizi
13 Dönelere göre felsefi anlayıştaki değişimin analizi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye’de Eğitim Bilimleri Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
2. Binbaşıoğlu, C. (1999). “Cumhuriyet Döneminde İlkokul Programları”, 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 145–170.
3. Cicioğlu, H. (1985). Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
4. Çağlar, A. (1999). “75. Yılında Cumhuriyet’in İlköğretim Birikimi”, 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 125–144.
5. Erden, M. (tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
6. Ertürk, E. (2007). Ders Kitaplarında Toplum, Yurttaşlık, Vatanseverlik ve Ekonomi Anlayışının Dönüşümü: 1997 ve 2004 İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Üzerine Bir İçerik Analiz. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı Genel Sosyoloji ve Metodoloji Programı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
7. Güngördü, K.; N. Güngördü (1966). Yeni İlkokul Programı Uygulama Kılavuzu ve Program Geliştirme Tarihçesi. İstanbul: Acar Matbaası.
8. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1340). Maarif Vekâleti İlk Tedrisat Dairesi. İstanbul: Matbaa-i Amire.
9. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1926). Birinci Tab. İstanbul: Milli Matbaa.
10. İlk, Orta Tedrisat Mektepleri Müfredat Programı (1338). Ankara: Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümeti Umur-ı Maarif Vekâleti.
11. İlkokul Programı (1936). T.C. Kültür Bakanlığı. İstanbul: Devlet Basımevi.
12. İlkokul Programı (1948). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
13. İlkokul Programı Taslağı (1962). MEB İlk Öğretim Genel Müdürlüğü Program Geliştirme Bürosu Yayınları No:1. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
14. İlkokul Programı (1969). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İkinci Basılış. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
15. Keskin, Y. (2002). II. Meşrutiyet’ten Günümüze Kadar Uygulanmış Olan Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Analizi ve Karşılaştırılması. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
16. Tebliğler Dergisi (1998). “İlköğretim Okulu Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı”. Sayı: 2487, 531-568.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6