Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygulamalı Sismoloji JFM 430 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Sismoloji dersini almış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sismogram analizi yaparak dalga fazlarını tanımak

Dersin İçeriği

Lokal, bölgesel ve telesismik deprem kayıtlarının irdelenmesi; Zaman-uzaklık eğrilerinden dalga fazlarının belirlenmesi; Koda dalgasının irdelenmesi; Sığ ve derin depremlerin irdelenmesi; Nükleer ve taş ocağı patlatma kayıtlarının irdelenmesi; Volkanik depremlerin yorumlanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dalga fazlarını tanır Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Anlatım,
2 Lokal deprem kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
3 Bölgesel deprem kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
4 Telesismik deprem kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
5 Patlatma kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
6 Volkanik deprem kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sismogram analizinin önemi
2 Lokal deprem kayıtlarının irdelenmesi
3 Lokal deprem kayıtlarının irdelenmesi
4 Bölgesel deprem kayıtlarının irdelenmesi
5 Bölgesel deprem kayıtlarının irdelenmesi
6 Telesismik deprem kayıtlarının irdelenmesi
7 Telesismik deprem kayıtlarının irdelenmesi
8 Zaman-uzaklık eğrilerinden dalga fazlarının belirlenmesi
9 Koda dalgasının irdelenmesi
10 Koda dalgasının irdelenmesi
11 Sığ depremlerin irdelenmesi
12 Derin depremlerin irdelenmesi
13 Nükleer ve taş ocağı patlatmalarına ait kayıtlarının irdelenmesi
14 Volkanik depremlerin yorumlanması
Kaynaklar
Ders Notu

Kulhanek, O., 1990. Anatomy of seismograms, Elsevier science publishers B.V., ISBN 0-444-88375-4, p.178.

Ders Kaynakları

1. Horasan,G., A. Boztepe Güney, A. Küsmezer, F. Bekler, Z. Öğütçü, 2006, İstanbul ve civarındaki deprem ve patlatma verilerinin birbirinden ayırt edilmesi ve kataloglanması, Boğaziçi Üniversitesi Araştırma Fonu Sonuç Raporu, Proje No:05T202, Bebek-İstanbul.

2. Horasan, G., A. Boztepe-Güney, 2007, Observations and analysis of low-frequency crustal earthquakes in Lake Van and its vicinity, eastern Turkey, Journal of Seismology, 11, 1-13, DOI 10.1007/s 10950-006-9022-2.

3. Horasan, G., A. Boztepe-Güney, 2003, S-wave attenuation in the Sea of Marmara, Turkey, Phys. Earth. Planet. Int., 142, 215-224.

4.Boztepe-Güney, A., G. Horasan, 2002, Enhanced ground motions due to large-amplitude critical Moho reflections (SmS) in the Sea of Marmara Turkey, Geophys. Res. Lett., 29, 2, 10.1029/2001GL013505, 9-1/9-4.

5. Horasan, G., 2007 Sismoloji ders notu.

6. Lay, T. & Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press,
New York, p.521.

7. Zobin, V.M., 2003, Introduction to volcanic seismolgy, Elsevier, Amsterdam, p.290.

8. Deprem kayıtları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 5