Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Raylı Sistem Tasarımı ve Projelendirme INM 430 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAKAN GÜLER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere eş yükselti eğrili haritaları kullanarak iki nokta arasında en uygun demiryolu güzergahı geçirilmesini öğretmekdir.

Dersin İçeriği

Ana hatları ile dersin içeriği:
(a) Topografik haritaların okunması
(b) Demiryolu güzergahının belirlenmesi
(c) Boykesit çizimi
(d) Balastlı ve balastsız demiryolları
(e) Altyapı ve üstyapı hesaplamaları
(f) Kapasite hesaplamaları
(g) Makas ve kesişimler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Demiryolu projesi yapılacak eşyükselti eğrili haritaları okuyabilecekler. Anlatım, Gözlem,
2 Demiryolu güzergahını eşyükselti eğrili haritada çizebilecekler. Gözlem, Anlatım,
3 Yol eksenini ve kurb teşkilini belirleyebilecekler. Gözlem, Anlatım,
4 Enkesitleri çizebilecekler. Gözlem, Anlatım,
5 Boykesitleri çizebilecekler. Gözlem, Anlatım,
6 Dever, geçiş eğrisi hesaplamaları yapabilecekler. Gözlem, Anlatım,
7 Demiryollarında eğim hesapları yapabilecekler. Gözlem, Anlatım,
8 Demiryolu projesi ile ilgili hat hesaplarını yapabilecekler. Gözlem, Gezi / Gözlem, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Raylı sistem tasarımı ve projelendirme dersine giriş
2 Raylı sistem tasarımında modern yöntemler ve proje paftalarının oluşturulması
3 Demiryolu rayları ve raylarla ilgili hesaplamalar
4 Demiryolu traversleri ve traverslerle ilgili hesaplamalar
5 Balast malzemesi ve balastla ilgili hesaplamalar
6 Demiryollarında düşey kurblar ve hesaplamalar
7 Altbalast malzemesi ve hesaplamalar
8 Demiryollarında dever, geçiş eğrisi ve hesaplamalar
9 Demiryollarında eğimler ve eğim hesapları
10 Demiryollarında hat kapasitesi ve hesaplamalar
11 Demiryollarında tip enkesitlerin modern yöntemlerle belirlenmesi
12 Demiryolu projelerinde koridorların modern yöntemlerle belirlenmesi
13 Demiryolu projelerinde enkesitlerin, hacimler ve kütleler tablolarının modern yöntemlerle belirlenmesi
14 Demiryolu projelerinin incelenmesi ve değerlendirilesi
Kaynaklar
Ders Notu

Ders Notları: Prof. Dr. Hakan Güler

Ders Kaynakları

1.Seçkin, İ., 2002. Toprak İşleri ve Demiryolu, Çağlayan Kitapevi, İstanbul.
2.Evren, G., 1998. Demiryolu, Birsen Yayıevi, İstanbul
3.Sütaş, İ., Öztaş, G., 1986. Karayolu İnşaatında Uygulama ve Projelendirme, Matbaa Teknisyenleri Basım Evi, İstanbul.
4.Esveld, C., 2001. Modern Railway Track, Second Edition, MRT Productions, The Netherlands.
5.Iwnicki, S., 2006. Handbook of Railway Vehicle Dynamics, Taylor & Francis Group, USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi X
3 Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi
5 Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi X
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 10
1. Proje / Tasarım 50
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Proje / Tasarım 1 16 16
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5