Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Çevre CVM 432 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN
Dersi Verenler Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ülkelerin gelişmişlik ölçütü olan enerji talebi ve arzı ve bu süreçte oluşan çevre sorunlarının öğretilmesi, bunlara çözüm yaklaşımlarından en önemlisi olan alternatif enerji kaynaklarının tanıtılması ve bunlara çevre mühendisliği açısından yaklaşımın tanımlanması.

Dersin İçeriği

Enerji, atmosfer kirliliği, fosil enerji kaynaklarının yarattığı çevre sorunları, yenilebilir enerji kaynakları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Enerji tanımını, enerji kullanımının temel prensiplerini, tarihçesini ve enerji çeşitlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
2 Enerji ve doğa hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
3 Atmosferin yapısını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
4 Fosil enerji kaynakları ve yarattığı atmosfer kirliliğini, fosil enerji kaynaklarının yarattığı çevre sorunlarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 Yenilebilir enerji kaynaklarını, çeşitlerini, uygulama alanlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
6 Çevre Müh. liği açısından yenilebilir enerji kaynaklarının uygulanabilirliğini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Enerji, tanımı, enerji kullanımının temel prensipleri ve tarihçesi, enerji çeşitleri.
2 Enerji ve doğa.
3 Fosil en. kayn.ve atm. kirliliği,fosil en. kayn. nın yarattığı çevre sorunları.
4 Yenilebilir enerji kaynakları.
5 Güneş en. nin tanımı, kullanımı ve tarihi, güneş radyasyonunun temelleri.
6 Güneş enerjisi teknolojileri.
7 Rüzgar enerjisinin prensipleri, rüzgar enerjisi dönüşüm sistemleri.
8 Jeotermal enerji.
9 Biomass enerjisi.
10 Biomass enerjisi.
11 Biomass enerjisi.
12 Su enerjisi (hidroelektrik).
13 Dalga ve gel-git enerjisi.
14 Hidrojen enerjisi, bugünü ve geleceği, diğer gelişmekte olan yenilenebilir enerji kaynakları.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Şen, Zekai; Temiz Enerji ve Kaynakları Su Vakfı Yayınları, Işıkoğlu Matbaası, İstanbul, 2002

Ders Kaynakları

[2] Kreider,J. F., Kreith ,F. Solar Energy Handbook, McGraw-Hill, New York, 1981
[3] Wilson ,R. E., Lissaman, P.B.S. Applied Aerodynamics of Wind Power Machines , Oregon State University Report, 1974
[4] Türkiye nin Çevre Problemleri, Türkiye Çevre Vakfı Yayınları, Önder Matbaası, Ankara, 1998
[5] Duffie, J.A., Beckman,W.A., Solar Engineering of Thermal Processes, John Wiley and Sons. Inc., Second Edition 1976

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5 Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi X
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi X
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 11 11
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5