Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alan Seç III: Türkçe Öğretiminde Çocuk Edebiyatı Metinl TRE 416 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ERDAL ÖZCAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste, öğretmen adayı öğrenciler, özellikle metin seçimi konusunda özel bir uğraş sergileyecektir. Türkçe derslerinin hedef kitlesi olan yaş grubu çocuklara uygun metin seçeme ve seçilen metinler için özellikle modern edebiyat öğretim anlayışının gerektirdiği model/ler tartışılıp, öğretmen adayı öğrencilerin yaratıcı çocuk edebiyat ürünlerinden seçilen metinler ile yaratıcı-üretici çalışmalar yapmaları sağlanacaktır.
Dersin İçeriği Özellikle çocuklar için üretilmiş edebiyat metinlerini Türkçe öğretiminin bir nesnesi haline getirmek okullardaki öğrencilerin kitlenin daha iyi güdülenmesini sağlayacaktır. Bir önceki yıl alınan Çocuk Edebiyatı dersin de alınan bilgilerin uygulama alanı oluşturulacaktır. Çocuk kitapları Türkçe derslerinde dört temel dil becerisi için kullanılabilir. Özellikle okuma ve yazma çalışmaları için çocuk kitapları önemli bir araç niteliğindedir. Çocuk kitaplarının Türkçe çalışmalarında kullanılmasının gösterilmesi, farklı yöntemlerin ve alıştırma çeşitlerinin kavratılması.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğretmen adayı öğrenciler Türkçe dersine uygun metin seçimi yapabilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
2 Seçilen metinler üzerine eleştirel bir yazı yazabilirler. Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Edebiyat öğretimi kavramını kuramsal ve uygulama boyutlarıyla doldurabilirler. Anlatım,
4 Edebiyat öğretim için gerekli modelleri bilirler ve bunları açıklayabilirler. Anlatım,
5 Türkçe dersinin hedef kitlesi çocuklar için hazırlanmış nitelikli metinlerle yaratıcı çalışmalar hazırlayabilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amaçlarının tespit edilmesi ve yarıyıl içinde yapılacakların planlaması
2 Türkçe ders kitaplarının çocuk edebiyatı metinleri açısından incelenmesi
3 Edebiyat öğretimi kavramı (kuramsal bilgilerin okunması ve tartışılması)
4 Çocuk edebiyatı metinleriyle edebiyat öğretimi konusunda model tanıtımı
5 Çocuk edebiyatı metinlerini eleştirel okuma ve rapor hazırlama
6 Örnek bir modelin tanıtımı ve açıklanması
7 Örnek bir modelin tanıtımı ve açıklanması
8 Öğrencilerin model doğrultusunda hazırladıkları çalışmaların sunumu
9 Ara Sınav
10 Öğrencilerin model doğrultusunda hazırladıkları çalışmaların sunumu
11 Öğrencilerin model doğrultusunda hazırladıkları çalışmaların sunumu
12 Öğrencilerin model doğrultusunda hazırladıkları çalışmaların sunumu
13 Öğrencilerin model doğrultusunda hazırladıkları çalışmaların sunumu
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Akyol H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
Milli Eğitim Bakanlığı’nın hazırladığı 6-8. sınıf Türkçe ders programları kılavuzu.
Dilidüzgün S. (2003). İletişim Odaklı Türkçe Derslerinde Çocuk Kitapları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
Sever S. (2006). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
Özdemir E. (1987). Türkçe Öğretimi Kılavuzu İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) X
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) X
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) X
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür) X
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) X
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5