Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alan Seç III: Eski Türkçe Metin İncelemeleri TRE 414 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET GEDİZLİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türkçenin yazılı olarak mevcut bulunan en eski metinlerini okuyup anlayabilmek, günümüz Türkçesine aktarabilmek ve Türkçenin tarihî gelişimini ve değerlerini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kuramsal olarak metin inceleme yöntemlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Eski Türkçe dönemindeki metinleri tanır. Anlatım, Tartışma,
3 Eski Türkçeye ait metinleri incelemek suretiyle Türkçenin tarihî gelişimini ve değerlerini ayırt eder. Anlatım, Tartışma,
4 Eski Türkçe dönemindeki metinleri günümüz Türkçesine aktarır. Anlatım, Tartışma,
5 Eski Bulgar Türkçesi, Köktürk Türkçesi ve Uygur Türkçesine ait metinlerden hareketle adı geçen dönemlerin dil özelliklerini akademik düzeyde tanır. Anlatım, Tartışma,
6 Uygulamalı olarak Eski Bulgar Türkçesi, Köktürk Türkçesi ve Uygur Türkçesine ait tarihi metinleri çözümler. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Dili’nin tarihî gelişimi ve değerleri.
2 Eski Bulgar Türkçesinin önemli özellikleri.
3 Eski Bulgar Türkçesinin önemli eserleri.
4 Köktürk Türkçesi döneminin dil özellikleri.
5 Orhun Yazıtlarının özellikleri.
6 Orhun Yazıtları üzerine yapılan çalışmalar.
7 Orhun Yazıtlarının gramatikal açıdan incelenmesi.
8 Orhun Yazıtlarının gramatikal açıdan incelenmesi.
9 Ara Sınav
10 Uygur Türkçesi döneminin dil özellikleri
11 Uygur Türkçesi eserlerinin incelenmesi
12 Maniheist Uygur metinlerinin incelenmesi.
13 Hristiyan Uygur metinlerinin incelenmesi.
14 Budist Uygur metinlerinin incelenmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1) Talat Tekin, Orhon Yazıtları, TDK Yay., Ankara, 2006
2) A. von Gabain, (çev.: Mehmet Akalın) Eski Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1988
3) R.R. Arat, Eski Türk Şiiri, TTK Basımevi, Ankara, 1986
4) A.B. Ercilasun, Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004
5) Muharrem Ergin, Orhon Abideleri, Boğaziçi Yay., İstanbul, 2000
6) ORKUN, Hüseyin Namık, Eski Türk Yazıtları, TDK Yayınları, Ankara, 1994.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) X
3 Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5