Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gk Seç III:Türk Dış Politikası SBE 308 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Geçmişten günümüze Türk dış politikasının temel özellikleri ve uygulamalarını kavratmaktır.
Dersin İçeriği Dış politika kavramı, Türk dış politikasının temel özellikleri, Türkiye’nin Ortadoğu politikası, Türkiye-AB İlişkileri, Türk-Amerikan ilişkileri ve Türkiye’nin Kıbrıs politikası.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dış politika kavramını tanımlar ve farklı uluslararası ilişkiler teorilerinin dış politika yaklaşımları arasındaki farkı açıklar,. Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türk dış politikasının temel parametrelerini açıklar. Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
3 Türk dış politikasının değişik dönemleri arasındaki farklı uygulamaları karşılaştırarak analiz eder. Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türk dış politikası ile Türkiye’nin gücü arasındaki ilişkiyi açıklar ve Türkiye’nin gücünün düzeyini veriler ve başka ülkelerle karşılaştırmalar ışığında tanımlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Ortadoğu’nun temel özelliklerini ve sorunlarını tanımlar ve Türkiye’nin bu bölgeye yönelik politikasını analiz eder. Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Avrupa Birliği’nin yapısı ve işleyişini tanımlar ve Türkiye-AB ilişkilerinde yaşanan tartışmaları değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Gösterip Yaptırma,
7 Türk-Amerikan ilişkilerinin Türk dış politikasının genel seyri açısından önemini örneklerle açıklar. Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dış Politika Kavramı, Türk Dış Politikasının Temel Parametreleri Kemal İnat ve Ali Balcı, “Dış Politika: Teorik Perspektifler”, Uluslararası Politikayı Anlamak: Ulus-devletten Küreselleşmeye, ed. Zeynep Dağı, Alfa Yayınları, İstanbul 2007. ss. 212-287.• Kemal İnat ve B. Duran, “AKP Dış Politikası: Teori ve Uygulama”
2 Bağımsız ve Etkin Dış Politikanın Koşulları-İç Politik İstikrar Güç Kavramı – Türkiye’nin Gücü Arı, Tayyar (2006), Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, Alfa, İstanbul, ss. 152-170.
3 Gücün Niteliksel Unsurları,Türkiye’nin Niteliksel Güç unsurları Arı, Tayyar (2006), Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, Alfa, İstanbul, ss. 152-170.
4 Türk Dış Politikasında Ortadoğu-I,Ortadoğu ve Sorunları-I,Filistin Balcı, Ali (2007), Filistin: Savaş ve Barış Arasında, Dünya Çatışma Bölgeleri, eds. K. İnat, B. Duran, M. Ataman, Nobel Yayınları, Ankara, s. 39-82.Davutoğlu, Ahmet vd. (2003), Filistin. Çıkmazdan Çözüme, Küre, İstanbul, ss. 3-62.
5 Türk Dış Politikasında Ortadoğu-II,Ortadoğu ve Sorunları-II, Büyük Güçler ve Ortadoğu Kemal İnat, “Irak: Uluslararası Hukukun Sonu mu?”, Dünya Çatışma Bölgeleri, eds. K. İnat, B. Duran, M. Ataman, Nobel Yayınları, Ankara 2007, s. 3-37.
6 Türkiye’nin Ortadoğu Politikasının Gelişimi,Türkiye’nin İran Politikası Kemal İnat, “Türkiye’nin İran Politikası 2008”, Ortadoğu Yıllığı 2008, ed. Kemal İnat, Muhittin Ataman, Burhanettin Duran, Küre Yayınları, İstanbul 2009, ss. 9-47.
7 Türkiye’nin Irak Politikası, Türkiye’nin Suriye Politikası Kemal İnat, “Türkiye’nin Ortadoğu Politikası 2006”, Ortadoğu Yıllığı 2006, ed. Kemal İnat ve Muhittin Ataman, Nobel Yayınları, Ankara 2007, s. 1-54
8 Türkiye-AB İlişkileri-I,AB’nin Kuruluşu ve Gelişimi Urwin, Derwk W. (2005), Avrupa Bütünleşmesinin Kökenleri, Desmond Dinan (Edit.), Avrupa Birliği Ansiklopedisi, Kitap Yayınevi, İstanbul, ss. 115-119.• Rıdvan Karluk (1998), Avrupa Birliği ve Türkiye, Beta, İstanbul, ss. 1-10.
9 Arasınav
10 Türkiye-AB İlişkileri-II AB’nin Kurumları Jacobs, Francis (2005), Avrupa Parlamentosu, Desmond Dinan (Edit.), Avrupa Birliği Ansiklopedisi, Kitap Yayınevi, İstanbul, ss. 155-169.
11 Türkiye-AB İlişkileri-III,Türkiye-AB İlişkilerinin Gelişimi,Türkiye’nin AB Üyeliğine Bakış, AB Ülkelerinde Bakış,Türkiye’de Bakış Kemal İnat, “Türkiye’nin Dönüşümünde Avrupa Birliği’nin Etkisi”, Dönüşüm Sürecindeki Türkiye, ed. Davut Dursun, Burhanettin Duran, Hamza Al, Alfa, İstanbul 2007, ss. 97-120.
12 Türkiye’nin Kıbrıs Politikası Kemal İnat, “Türkiye’nin Kıbrıs Politikası’nın Dönüşümü”, Bilgi, 2005/2, ss. 43-65.
13 Quiz Haftası
14 Türk-Amerikan İlişkileri, ABD ve Dış Politikası, Türkiye’nin ABD Politikası Ramazan Gözen, Amerikan Kıskacında Dış Politika: Körfez Savaşı, Turgut Özal ve Sonrası, Liberte, Ankara 2000.
Kaynaklar
Ders Notu Yukarıda belirtilen kitap bölümleri.
Ders Kaynakları 1. Ahmet Davutoğlu: Stratejik Derinlik, Küre, İstanbul 2009.
2. Baskın Oran (Edit.), Türk Dış Politikası, I. ve II. Cilt, İletişim, 2003.
3. Graham E. Fuller, Yeni Türkiye Cumhuriyeti, Timaş 2008.
4. Faruk Sönmezoğlu (Edit.), Türk Dış Politikası. II. Dünya Savaşın’ndan Günümüze, Der Yayınları, İstanbul 2006.
5. İhsan Dağı, Türk Dış Politikasında Gelenek ve Değişim, Siyasal, 1999
6. Nasuh Uslu, Türk Dış Politikası Yol Ayrımında, Anka Yayınları 2006.
7. Ramazan Gözen, Türk Dış Politikası Barış Vizyonu, Palme Yayıncılık, 2006.
8. Ramazan Gözen: Amerikan Kıskacında Dış Politika, Liberte, Ankara 2000
9. Robert Olson, Türkiye’nin Suriye, İsrail ve Rusya ile İlişkileri 1979-2001, Orient Yayınları, 2005.
10. Robert Olson, Türkiye-İran İlişkileri 1979-2004, Babil, 2005.
11. William Hale, Türk-Dış Politikası 1774-2000, Mozaik, 2003.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 5