Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Engellilerle İletişim SHB 317 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Engellilik nedenleri,türleri ve bazı engellilik durumlarında gerekli iletişim yaklaşımları konusunda bilgi ve beceri kazandırma

Dersin İçeriği

Engelliliğin nedenlerinin,türlerinin öğrenilmesi, engellilerle iletişime yönelik becerilerin geliştirilmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Engellilik,nedenleri ve türleri, sınıflandırmaları ve yaygınlıkları konusunda bilgi kazanır, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
2 Yaygın gelişimsel bozukluğu olan bireylerle iletişim konusunda bilgi ve beceri geliştirir, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
3 Dil ve konuşma engellilerle iletişim konusunda bilgi ve beceri kazanır, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
4 İşitme engellilerle iletişim konusunda bilgi ve beceri geliştirir, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
5 Görme engellilerle iletişim konusunda bilgi ve beceri kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
6 Zihinsel engellilerle iletişim hakkında bilgi ve beceri geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
7 Bedensel engelliler ile iletişim hakkında bilgi ve beceri geliştirir, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
8 Engelli çocuklarda cinsel eğitim konusunda bilgi kazanır, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Özel öğrenme güçlüğü olan bireylerle iletişim konusunda bilgi ve beceri geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
10 Engelli çocuklarda aile eğitimi konusunda bilgi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
11 Kaynaştırma eğitimi konusunda bilgi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
12 Engellilik ile ilgili yasal düzenlemeleri öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Engellilik ve nedenleri,
2 Engelliliğin türleri, sınıflandırma ve yaygınlık oranları
3 Yaygın Gelişimsel Bozukluğu olan bireyler ile iletişim,
4 Dil ve konuşma engellilerle iletişim,
5 İşitme engellilerle iletişim,
6 Görme engellilerle iletişim,
7 Zihinsel engellilerle iletişim,
8 Bedensel engellilerle iletişim,
9 Üstün zekalı ve üstün yetenekli bireyler ile iletişim,
10 Engelli çocuklarda cinsel eğitim,
11 Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler ile iletişim
12 Engelli çocuklarda aile eğitimi
13 Kaynaştırma eğitimi
14 Engellilik ile ilgili yasal düzenlemeler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

T.C.Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı,Aile Eğitim Rehberi(Aile Eğitim Serisi:1,3,4,5,6,7),Ankara 2008,
Üstün,B.,Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi,2005, İzmir,Okullar Yayınevi,
Cüceloğlu, d., Rehber Öğretmenin El Kitabı(Birlikte Okumamıza Engel Yok-Kaynaştırma projesi)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 59
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,36
Dersin AKTS Kredisi 2