Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistik EKO 204 4 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Matematikte dört işlem, polinomların türevi ve integrali yeterli. 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA AKAL
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA AKAL,
Dersin Yardımcıları

Araştırma Görevlileri 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders öğrencilerin sayısal verilerle düşünmesine ve sayıların arkasında yatanları anlayarak yorumlamasına yardımcı olmayı, öğrencinin gerekli olduğu durumda uygun veri çözümleme yöntemini seçerek kullanabilme becerisini geliştirmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Bu ders veri analiz etme yöntemlerini, sayısal verileri inceleyen kuram ve teknikleri, iktisadi endeksleri, Olasılık dağılımlarının ve ihtimal hesaplarının yapılması,ve bunların iktisat, işletme ve yönetim faaliyetlerinde kullanıldığı alanları bilgilendirmeyi kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstatistiğin iktisatçılar için önemini tanır Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Soru-Cevap,
2 veri toplama ve sınıflandırmayı yapabilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 serileri sınıflandırır Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 seriyi açıklayıcı eğilimsel istatistikleri hesap eder Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 açıklayıcı istatistikler arasındaki farkları tanır Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
6 açıklayıcı istatistiklerin nerede ne için kullanımını bilir ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
7 endeks hesaplamalarını yapar Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
8 endekslerin kullanıldığı yerleri bilir Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
9 gerçek hayatta endeks kullanımlarını tanır ve yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
10 seri ve olasılık bölünmesini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
11 olayların olasılık hesabını yapar Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
12 olasılık bölünmelerinin nerede kullanıldığını tanır Anlatım, Gezi / Gözlem,
13 olayların olasığını hesaplar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
14 ikili dağılımları tanır Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
15 ikili dağılımlar arasındaki ilişkiyi ortaya koyar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İstatistiğin önemi, veri kaynakları, ilke terimleri, veri tasarımı, grafik oluşturma, tablolama Serper, Ö.(2014)
2 Tanımlayıcı istatistikler, analitik araçlar, momentler Serper, Ö.(2014)
3 Analitik olmayan tanımlayıcı istatistikler Serper, Ö.(2014)
4 Varyasyonlar Serper, Ö.(2014)
5 Konsantrasyon oranı, çarpıklık, basıklık ölçümleri Serper, Ö.(2014)
6 hesaplama zamanlarıı ve kesit indeksleri ve yorumları Serper, Ö.(2014)
7 Basit ve birleşik indeksler Serper, Ö.(2014)
8 ağırlıklı indekslerin hesaplanması ve yorumları Serper, Ö.(2014)
9 Ara sınav
10 Olasılık ve dağılım Serper, Ö.(2014)
11 Olasılık ve dağılım, devam ediyor Serper, Ö.(2014)
12 Binom ve hipergeometrik bozulmalar Serper, Ö.(2014)
13 Poisson Dağılımı Serper, Ö.(2014)
14 Dağılım Bozuklukları Serper, Ö.(2014)
Kaynaklar
Ders Notu

Serper, Ö.(2014), Uygulamalı İstatistik, Bursa:Ezgi Kitabevi
Öğretim Üyesi Ders Notları

Ders Kaynakları

Özsoy, O. (2005), İktisatçılar ve İşletmeciler için İstatistik, Ankara:Siyasal Kitabevi.
Özkan, Y.(2008), Uygulamalı İstatistik.
Gürsakal, N.(1999), Bilgisayar Uygulamalı İstatistik I, Bilgisayar Uygulamalı İstatistik II, İstanbul:Alfa.
Der,A Handbook of Statistical Analyses using SAS, Wahington: Chapman &Hall/CRC.
Yamak, R. Ve Köseoğlu, M. (2006), Uygulamalı İstatistik ve Ekonometri, Trabzon: Akasakal Kitap Kırtasiye.
Köseoğlu, M. (2006),Uygulamalı İstatistik ve Ekonometri SORU BANKASI (KPSS, AÖ, Müfettişlik, Uzmanlık, Bankacılık ve Meslek Sınavlarına Hazırlık), Trabzon: Aksakal Kitap Kırtasiye.
Çepni, Elif (2007),Ekonomik Göstergeler ve İstatistikler Rehberi, Seçkin Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. X
2 Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
3 Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
4 Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. X
5 İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. X
6 İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. X
7 Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. X
8 Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. X
9 Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. X
10 Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak..
11 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. X
12 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 2 2
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5