Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mekatronik Ürün Geliştirme ve Hızlı Prototipleme T MEK 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DURMUŞ KARAYEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Gelişen teknolojiye paralel olarak ürün tasarımında kullanılan yöntemler hızla değişmektedir. Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik gibi kavramlar gündeme gelmiş ve bu bağlamda hızlı prototipleme gibi ürün geliştirme yöntemleri geliştirilmiştir. Bu modern yöntemler
ve teknikler çok kısa süre içinde mühendislik ürünlerinin tasarımı ve geliştirilmesinde yaygın olarak kullanılmaya başlamıştır. Dolayısıyla, Mekatronik mühendisliği için ürün geliştirme ve hızlı prototipleme teknikleri dersinin okutulması faydalı olacaktır.
Dersin İçeriği Mekatronik sistem tasarımı, Ürün geliştirme ve yenilik, Ürün geliştirme
yöntemleri ve aşamaları, Serbest elle taslak hazırlama, Mühendislik
araçlarının kullanımı, Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik,
sanal tasarım ve simülasyon, Mekatronikte üretim yöntemleri ve
hızlı Prototipleme, Hızlı prototipleme uygulamaları, Ürün geliştirme
uygulamaları (Grup çalışması)
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mekatronik sistem tasarımının genel prensiplerini bilirler Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 Ürün geliştirme ve yenilik kavramları hakkında geniş bilgi sahibidirler Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
3 Bir sistemin kavramsal tasarımı ile ayrıntılı tasarımını yapabilirler. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
4 Mühendislik tasarımı ile alakalı araçları ve yazılımları kullanabilirler. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
5 Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik, sanal tasarım ve simülasyon kavramlarına aşinadırlar. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
6 Üretim yöntemleri ve Hızlı Prototipleme hakkında bilgi sahibidirler. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
7 Bir mekatronik ürünün geliştirme işlemini uygulamalı olarak yapabilirler. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mekatronik sistem tasarımı
2 Mekatronik ürün geliştirme ve yenilik
3 Ürün geliştirme yöntemleri ve aşamaları
4 Serbest elle taslak(kroki) hazırlama; kinematik zincir çizimi, montaj çizimi, iki boyutlu ve üç b yutlu model çizimi.
5 Mekatronik ürün tasarımı ve geliştirmede mühendislik araçlarının kullanımı
6 Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik, sanal tasarım ve simülasyon
7 Mekatronikte üretim yöntemleri ve Hızlı Prototipleme
8 Hızlı Prototipleme teknikleri
9 Hızlı Prototipleme için 3D Modelleme ve veri hazırlama
10 Hızlı Prototipleme örnekleri (Uygulama 1)
11 Hızlı Prototipleme örnekleri(Uygulama 2)
12 Yıl içi sınavı
13 Mekatronik ürün geliştirme uygulamaları (Grup çalışması 1. Faz); Problemin tanımlanması, Taslak hazırlama, CAD ve CAE çalışmaları
14 Mekatronik ürün geliştirme uygulamaları (Grup çalışması 2.Faz); Dizayn optimizasyon, Hızlı Prototipleme ve doğrulama, Üretim ve test
Kaynaklar
Ders Notu 1- Toyota Ürün Geliştirme Sistemi, James M. Morgani Jeffrey K. Liker,Farba Otomotiv, İstanbul, 2007
Ders Kaynakları 2- Mechatronics in Engineering Design and Product Development, Dobrivojie Popovic, Marcel Dekker, 1999
3- Mechatronics System Design, Devdas (Devdas Shetty) Shetty and Richard A. Kolk, Cengage Learning, USA, 1997
4- Rapid Prototyping: Principles and Applications, Chua Chee Kai, Leong Kah Fai and Lim Chu-Sing, World Scientific Publishing, Singapure, 2003
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6