Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Maliye Kurumları ve Kaynakları OMM 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF BİLGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Mahmut Cihat İZGİ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı maliyesinin hem klâsik hem de değişim dönemindeki yapısını belirlemek
Dersin İçeriği Osmanlı mali teşkilatlanması, sayımlar, tımar sistemi, merkez maliyesi, bütçeler ve iltizam sistemi hakkında bilgilenmek.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Maliyesinin kökenlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Osmanlı vergi düzeninin temeli olan sayımları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
3 Osmanlı mali örgütlenmesini diğerleri ile karşılaştırabilecek düzeyde kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
4 Modern öncesi dönem ve modern dönem bütçelerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bir bilim dalı olarak iktisat tarihinin doğuşu ve maliye tarihi
2 Osmanlı mali yapısının kökenleri
3 Mali yapının tespiti: Sayımlar I
4 Mali yapının tespiti: Sayımlar II
5 Klasik dönem merkez maliyesi
6 Yenileşme dönemi merkez maliyesi
7 Merkezi hazine hesapları: Bütçeler I
8 Merkezi hazine hesapları: Bütçeler II
9 ARA SINAV
10 Osmanlı vergi sistemi
11 İltizam sistemi
12 Osmanlı İmparatorluğu’nda para
13 Tımar sistemi ve dönüşüm
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi, İstanbul, 2000.
2- Ahmet Tabakoğlu, Türk İktisat Tarihi, İstanbul, 2006.
3- Ahmet Tabakoğlu, Gerileme Dönemine Girerken Osmanlı Maliyesi, İstanbul, 1985.
4- Şevket Pamuk, 100 Soruda Osmanlı-Türkiye İktisadi Tarihi 1500-1914, İstanbul, 2005.
5- Şevket Pamuk, Osmanlı İmparatorluğu’nda Paranın Tarihi, İstanbul, 1999.
6- Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi I-II, haz. Halil İnalcık vd., İstanbul, 2004.
7- Erol Özvar, Osmanlı Maliyesinde Malikane Uygulaması, İstanbul, 2003.
8- Osmanlı Maliyesi: Kurumlar ve Bütçeler I-II, haz. Mehmet Genç ve Erol Özvar, İstanbul, 2006.
9- Osmanlı Devleti’nde Bilgi ve İstatistik, der. Halil İnalcık ve Şevket Pamuk, Ankara 2000.
10- Ömer Lütfi Barkan, “Timar”, MEB İA, 12/I, ss. 286-333.
11- Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Toplum ve Ekonomi, İstanbul 1996.
12- Eftal Batmaz, “İltizam Sisteminin 18. Yüzyıldaki Boyutları”, AÜDTCF Tarih Araştırmaları Dergisi, c: XVIII, sayı: 29, Ankara 1997, ss. 39-50.
13- Onur Yıldırım, “Osmanlı Esnafında Uyum ve Dönüşüm: 1650-1826”, Toplum ve Bilim, Kış, no. 83, s. 146-177.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6