Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Cumhuriyeti Dış Politikası TCT 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR
Dersi Verenler Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR,
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kurtuluş Savaşı yıllarından günümüze Türk Dış Politikasının temel dinamiklerinin analiz edilmesi ve incelenmesi
Dersin İçeriği Türkiye Cumhuriyeti’nin dış politikası ve bu politikanın esasları; dış politika kapsamında incelenen olayları dönemsel zaman aralıkları içinde ele alma ve değerlendirme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Dış Politikasını temel kavramlarını tanımlayabilir. Bu kavramları olaylarla ilişkilendirebilir ve açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türk Dış Politikasına yön veren kişi, kurum ve kuruluşları sıralayabilir, adı geçen kurum ve kuruşların nitelikleri hakkında açıklama yapabilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Osmanlı diplomasisiyle, Türkiye Cumhuriyeti diplomasisinin benzer ve farklı yönlerini belirleyip, yorumlar yapabilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 Türk Dış Politikasının geçmişten günümüze geçirdiği gelişim ve değişimi değerlendirebilir. Olayların benzerlik ve farklılıklarını yorumlayabilir Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Türkiye’nin günümüz dış politikası hakkında yorumlar yapabilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kurtuluş Savaşı yıllarında Türk Dış Politikası: Mondros Mütarekesi’nin incelenmesi,
2 Batı Avrupa Devletleri ve Sovyetler Birliği ile ilişkiler
3 1923-1939 döneminin Türk Dış Politikası açısından değerlendirilmesi ve Lozan Anlaşması’nın incelenmesi
4 1923-1939 Dönemi Türk Dış Politikası: a.Batı Avrupa devletleriyle ilişkiler , b.Sovyetler Birliği ile ilişkiler , c. Yunanistan ile ilişkiler
5 1923-1939 Dönemi Türk Dış Politikası:a. Türkiye’nin Ortadoğu devletleriyle ilişkileri, b. Montreux Boğazlar sözleşmesinin incelenmesi
6 1939-1945 Dönemi Türk Dış Politikasına bakış: Dönemin dinamikleri ve gelişmelerin tematik olarak incelenmesi
7 II. Dünya Savaşı’nda Türkiye’nin savaşan devletlerle ilişkileri ve denge politikası; Türkiye’de çok partili hayata geçişte dış politikanın etkinliğinin incelenmesi
8 1945-1960 arası Türk-Dış Politikasının tematik olarak incelenmesi
9 ARASINAV
10 1945-1960 dönemi Türk Dış Politikası: Türkiye-Sovyetler Birliği ilişkileri, Türkiye-Amerika ilişkileri
11 1945-1960 dönemi Türk Dış Politikası: Türkiye-Yunanistan ilişkileri, Türkiye’nin Ortadoğulu devletlerle ilişkileri
12 1960-1980 Döneminde Türk Dış Politikasının tematik olarak incelenmesi
13 1960-1980 döneminde Türkiye-Amerika ilişkileri
14 1960-1980 döneminde Türkiye-Yunanistan ilişkileri (Kıbrıs ve Ege sorunu)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Aptülahat Akşin, Atatürk’ün Dış Politika İlkeleri ve Diplomasisi, Ankara 1991
2. Çağrı Erhan, Türk Amerikan İlişkilerinin Tarihsel Kökenleri, Ankara 2002
3. Selim Deringil, Denge Oyunu, İstanbul 2000
4. Faruk Sönmezoğlu, Türk-Dış Politikasının Analizi, 2. baskı, İstanbul 2001
5. Faruk Sönmezoğlu, Tarafların Tutum ve Tezleri Açısından Kıbrıs Sorunu, İstanbul 1991
6. Hüseyin Bağcı, Türk Dış Politikası’nda 50’li Yıllar, Ankara 2001
7. İlhan Tekeli-Selim İlkin, Türkiye ve Avrupa Topluluğu 1, Ankara 1993.
8. İsmail Soysal Türkiye’nin Uluslar arası Siyasal Bağıtları, Ankara 1983
9. İsmail Soysal, Tarihçeleri ve Açıklamaları ile Birlikte Türkiye’nin Siyasal Andlaşmaları, c. I, Ankara 2002
10. Mehmet Gönlübol ve diğerleri, Olaylarla Türk Dış Politikası, Ankara 1982
11. Ömer Kürkçüoğlu, Türk-İngiliz İlişkileri (1919-1926), Ankara 1978
12. Seha Meray, Lozan Barış Konferansı, Tutanaklar belgeler
13. Seha Meray-Osman Olcay, Montreux Boğazlar Konferansı, Tutanaklar Belgeler
14. Suat Bilge, Güç Komşuluk (Türkiye-Sovyetler Birliği İlişkileri 1920-1964), İstanbul 1992
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6