Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihi I (1300-1600) YEN 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste, Osmanlı Sosyal ve Ekonomik tarihiyle ilgili konular işlenecektir, siyasi tarihin dışında kalan sosyal ve iktisadi yaşam alanlarının öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği Bu derste, Osmanlı sosyal ve ekonomik tarihi üzerine yazılı akademik makaleler, araştırmalar ve arşiv malzemeleri kullanılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kaynak ile bilgi arasındaki temel bağı kurar. Kaynağın bilgi açısından nasıl bir değer taşıdığını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Klasik çağda Osmanlı Devleti tarihi kaynaklarını kavrar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Kaynakların çeşitlerini ve bu farklı türlerin hangi alanlarda kullanılabileceğini belirler Anlatım, Soru-Cevap,
4 Osmanlı tarih yazıcılığının gelişimini somut örneklerle gösterir. Soru-Cevap, Anlatım,
5 Türk ve Dünya tarihlerine ait her türlü eserin incelenme, faydalanma ve mevcut bilgilere yeni bilgiler katma yönünden taşıdıkları değerleri bizzat eserler bazında ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Osmanlı tarihi kaynakları ile Avrupa ve Asya tarihi kaynakları arasında ne gibi benzerlikler ve farklılıkların bulunduğunu gösterir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı tarihinin dönemlendirilmesi ve Osmanlı Devletinin kökleri. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
2 Sınır beyliğinden İmparatorluğageçiş (1300-1402) Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
3 Fetret dönemi ve toparlanış (1402-1413) Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
4 Osmanlı Devletinin dünya gücü oluşu (1526-1596) Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
5 Osmanlı İmparatorluğunun gerilemesi. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
6 Osmanlı hanedanının oluşumu ve tahta çıkış sistemi. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
7 Osmanlıda devlet kavramı ve Sınıf sistemi. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
8 Osmanlı Devletinde Hukuk sistemi. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
9 ARASINAV
10 Osmanlının saray sistemi. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
11 Osmanlı devletinde Merkezi yönetim. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
12 Osmanlı Devletinde Eyalet yönetimi ve Tımar sistemi. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
13 Osmanlı İmparatorluğunda kent, Lonca, ve Tüccarlar. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
14 Osmanlı Devletinde eğitim, öğretim, din ve kültür. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları İnalcık, Halil. Osmanlı İmparatorluğunun Ekonomik ve Sosyal Tarihi I, (İstanbul: Eren, 2004)
__________. Devlet-i ‘Aliyye, Osmanlı devleti üzerine Araştırmalar, (İstanbul: TİB Kültür Yayınları, 2009)
_________. Osmanlı İmparatorluğu Toplum ve Ekonomi, (İstanbul: Eren, 1996)
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6